Räkna med bråk



Två olika firmor med tvivelaktigt rykte bra om att få kläder i vårt område. Märk väl att båda tänker samla in på samma dag. Vad händer om någon lättlurad stackare ställer ut lite kläder utanför porten och bägge ligorna kommer samtidigt? Får vi uppleva skottlossning här i Årsta då? Eller är det en och samma firma som sätter upp olika lappar?

potty mouth

Stora killen ställde sig på lilla killens Bobby Car (en sån där röd i plast), rasade i backen, slog i svanskotan. Medan bägge föräldrar försökte trösta i sovrummet, passade lilla killen på. När far kom ut i vardagsrummet stod han naken och drack sitt kiss, direkt ur pottan, mums! Är det detta som kallas Potty Mouth?

En rubrik i min smak



En bild säger mer än tusen ord helt enkelt...

Kakel

I badrummet har vi en mintgrön intitutionsrand, dvs helt vitt med en enda vågrät rad av kakel-i-ansiktishöjd-i-avvikande färg. Mintgrönt. Inte rosa, det hade varit värre.

Man kan ju ta och sätta kakeldekor över det där mintgröna har jag tänkt nu i ett och ett halvt år. Vi får väl se om det blir av. Kakeldekoren tänker jag köpa på
Kungsfärg.

Stök



Jag och min kollega har skrivrummets stökigaste skrivbord. Ingen vacker syn. I vänstra hörnet hänger ett periodiskt system som får mina jobbarkompisar att bli gröna av avund, de små söta nördarna! Det är färgrannt och fint och en present från en kompis som köpte det åt mig i England. Annars är det bara högar och åter högar med papper...Jag vet att en pedant ryser åt detta stök, men jag bryr mig helt ärligt inte ett skit. Mitt stök, mitt problem. Kolla in mina plommonlila lovikavantar, de har lilla mamsen försett mig med. Hon är en stickornas mästarinna, hon kan sticka vad som helst, vantar gör hon i sömnen.

Vad händer

Vilar det en förbannelse över Let's Dance? Först en hjärtinfarkt sedan en hjärnblödning. Och Hanna Graaf är väl på tjocken, vem i hela världen ska ersätte? Vilket bekymmer. Och jag ser inte ens skiten.

Ny sväng

Följde med lilla mamma till sjukan. Jag har ingen större lust att jobba efteråt. Åker till jobbet ändå. Motvilligt. Fastnar framför datorn. Fjärde varianten av cellgifter. Nu intravenöst, tabletterna funkade tyvärr inte. Den här varianten ska hon eventurellt slippa tappa håret av, det är ju en fördel eftersom hårbotten är knögglig av metastaser. Jag tittar på onkologen. Undrar hur det känns, att om och om igen följa sina patienter från levande och livskraftiga, hela vägen in i döden, ibland under flera år. Min mamma har turen att ha en vettig läkare, en som inte mesar och ändå inte är för distanserad. En härlig och ärlig finska (jag älskar finnar, har alltid gjort, kommer alltid att göra) som man gärna hade haft till svärmor, granne eller moster. Hon är definitivt rätt kvinna på rätt plats. Varje gång vi åker dit tror mamma att hon ska få veta att hon ska dö alldeles strax och varje gång åker hon därifrån, lättad och medveten om att det är ett par varv jkvar. Men varven kommer stadigt att minska för varje gång. Det är inte kul men det är sant. I dagsläget tror jag att hon lever ett par, tre år till, kanske upp emot fem om vi har tur. Eller otur, beroende på hur man ser det. För det är en plåga att ha cancern som följeslagere. Den dyker upp på nya ställen hela tiden, och den gör henne så oerhört illa att ibland önskar jag att det vore över snart. Men jag ångrar mig i nästa stund. Jag vill ha henne kvar.

Mysigt

Jag har dängt iväg några mail till folk jag försummat mailledes. Jag gillar den känslan, jag har gjort mig av med det dåliga samvetet, dessutom kommer jag snart få trevliga svar.

Hello Dave!

Nu finns det absolut inget kvar att se av League of Gentlemen. Vi har också klämt Spaced. Vi har avverkat mycket i Genren Brittisk Humor: Python, AbFab, Keeping up Appearances, Bottom (inte min favo, men makens), Office, little Britain. Nu känns det så tomt. Livet har mist sin mening. Men det måste finnas mer. Jag dör om jag inte får mer. Någon som sett Black Books? Amanda?

Edun!



Snygg va! Hoppas den blir bra när jag syr in den, annars kommer jag grina...
Jag köpte min hos
Wardrobe, där är de slut nu, vill man ha så får man kolla Mint and Vintage eller Bubbleroom. Kan någon förklara varför dessa två webshoppar använder sig av samma bilder? Inte bara för Edun, utanför en rad märken? Beror det på att de får bilderna från agenturen för klädmärkena?

Nätshopping

Ligger lågt med min shopping, men kollar ofta hos den här tjejen. Hon svarar på frågor om alla plagg hon lägger upp, vilken service! Man känner lust att handla där bara för att hon är så trevlig. Billig frakt är också bra. Själv har jag köpt en t-shirt från Edun i strl L på rea. Den är skitsnygg, men alldeles för stor för mig, men den var så nedsatt att jag satsar på att sy in den på mammas overlock-maskin. Vi har sytt in säkert 20 T-shirts åt min man på det sättet, så det borde funka för mig med.

Över det stora blå

Jag har bokat mina biljetter till USA, fixat med inresetillstånd, bokat ett hotell och varit allmänt käck. Det var billigt att flyga, denna miljöförstöringens yttersta symbol. Snuskigt billigt. Lite sniffelisniff, visst skulle vi kunna åka till N Y hela bunten för en billig slant? Jodå, lite över 14 000 t o r. Billigt, billigt. En vecka i drömstaden, åhh vad jag vill! Lilla killen är lite för liten, men om ett år, då jäklar, då vill jag att vi tar oss iväg. London drar ju oxå, jag säger bara Natural History museum! Där går det loss på sex papp för en vårvecka. Eller någonstans varmt. Jag vill mest av allt ha sol, värme, god mat och lugn och ro. Det ska väl gå att ordna? Det känns som om det är dags att börja spara, för en solvecka om ett år.

Åttiotal

Ju längre bort min ungdoms åttiotal tar sig, dessto mer naivt, vackert och ljuvt ter det sig. 13 år var jag när den här låten kom. Videon var nog bland det sorgligaste jag sett i mitt unga liv. Jag har grinat floder till den! Den här gamla godingen från samma år har jag också snyftat till en del. Njut och tjut!

grå vardag, hurra!

Min man vill fotografera folk på tunnelbanan. Han gör det ibland, men som hårt arbetande småbarnsförälder hinns det inte riktigt. Men efter att idén dök upp har jag öppnat mina ögon och ser gång på gång intressanta foto-objekt. Jag gnisslar tänder över att han inte är där och kan ta en bild eller två. Eller att jag hade en egen kamera. Senast i morse såg jag världens sötaste pojke, max tolv år, i tighta jeans, nitbälte, svart jacka med enorma röda blixtlås, runda glasögon, långt svartfärgat hår, blek hy och chapeau claque. Det krävs ett stort mod för att åka till plugget iförd muminpappans hatt.

Helg

Jag har lite svårt för helgerna. Det blir bättre när barnen blir större, jag vet. Men den här småbarnsperioden känns så evinnerligt lång ibland.

Hästpiller

De enorma hästpillrena gör susen, jag mår så mycket bättre. Idag måste jag få komma ut och röra på mig, trots det vedervärdiga vädret. Ut, ut ut!

Don't try this at home

Färgat håret hemma någon gång? Jag gör det stup i kvarten. Läser ibland instruktionen och har undrat över följande "får ej användas som ögonbrynsfärg". Vad händer då undrade jag. Smetade på lite mellanbrunt på ögonbrynen i fem minuter, tvättade av och voila! Ögonbrynen hade inte trillat av utan fått samma färg som håret! Se där, jag hade fått en ögonbrynsfärgning på köpet! Tur det, jag skulle aldrig lägga mina ögonbryn i händerna på någon annan än mig själv, hell no, de är ju mitt signum.

Halsfluss

Jag har halsfluss. Nu äter jag hästpiller. Snart är jag frisk och på hugget igen.

38.8

Lycka är att hitta en låda med mat i frysen. Det är en bragd nog att plocka upp kidsen på dagis. Laga mat är inte att tänka på i det här läget.

Det sjunker

Jag tänker mig min CSN-skuld som runt 200 000, och blir glatt överraskad att den bara är 164 000. På några år har jag betalt av en hel del, utan att göra extra inbetalningar. Det är på väg åt rätt håll!

Helt normalt

Det är tydligen helt normalt att bli som ett litet barn när man ligger på rehab. Jag ifrågasatte lite försiktigt och fick svar. De flesta blir likadana, sen kammar de ihop sig när de kommer hem. Varför då kalla det rehab, varför inte "förvaring tills vidare"? Skit samma, hon kommer hem på fredag och jag ska inte oroa mig. Jag slapp åka till hennes lägenhet och ta emot sängen också. Min moster ställer upp. Jag satt på stationen och väntade på tåget när mamma ringde. Skönt att få trampa hem igen. Jag har riktig feber och jätteont i halsen, det är bergis halsfluss.

A domani

Lilla mamsen ska äntligen få komma hem efter operationen. Hon har legat på RK för rehab, men har mest gnällt så de har inte tvingat henne att knappt stå upp. Frukost, lunch, middag på sängen. Jag bli så sur. Vafan är poängen med att ligga på rehabilitering om det slutar med att de skickar hem en i exakt samma skick som man var i när man kom? Jag skiter i om hon har ont, ställ dig upp tanten och börja jobba vill jag skrika till henne. Med kroppen alltså, inte på det jobbet hon har någonstan i stadens södra förorter. Nåväl, imöra ska jag ta min febriga kropp och möta upp de som kommer med hennes säng, den helautomatisk variant som landstinget lånar ut. På fredag är hon hemma. Hur ska det gå då? Hemtjänst? Tidigast på måndag. Jag får fylla på i kylen också. Jag känner mig grymt orolig. Kunde de inte behållt henne på RK tills hon kunde gå och ta hand om sig själv någorlunda? Min moster kommer hjälpa till förstås, men jag är ändå sur på den såkallade rehabiliteringen. Skönt att få morra av sig lite!

Sjuk

Jag är sjuk, har ont i halsen, huvudet och hela kroppen. Jag blir lika förvånad varje gång. Jag ser mig själv som en frisk människa, men är antagligen inte sjukare eller friskare än någon annan. Friskare än min man iofs, för han är alltid sjuk. Jag är tacksam för att jag får vara ensam hemma med min sjuka kropp, det är jättejobbigt att vara sjuk och ha två ungar hemma. Min yngste son är aldrig däckad, han springer runt, klättrar på allt och sover middag max 60 minuter även när han har 39.5. Maten är lagad (av mannen i gårkväll, ovetandes om min förestående däckning) och jag ska hämta kidsen vid 16. Till dess, ett bad och dr Phil. I love junk!

Utmanad

Jag är utmanad av Zionezze, få se om jag får till att...

4 av mina favorit tvprogram:

- Cityakuten
- Mythbusters
- 6 ft under, när det begav sig.
- Antikrundan

4 saker jag gjorde i går:

- Tog illbattingarna till dagis
- Sökte i databaser och gjorde omkristalliseringar
- Gick på Al-anon möte
- Hånglade med min man

4 saker jag ser fram emot:

- Disputationen, eller att ha den avklarad snarare
- Hämta ut julklappen på löplabbet (en icebreakertröja och ett par sköna tights)
- Att fixa barnvakt och gå ut och äta med min man
- USA-resan

4 favoritrestauranger:

- Broncos
- Greken på hörnet
- Ki Mama
- Gondolen, äh jag skojar inte har jag ätit där :)

4 saker på min önskelista:

- Ett bra jobb efter disputationen
- Att vi fortsätter att ha det så bra som vi har
- Kunna betala av lånen
- Att mammas cellgifter funkar

Jag utmanar: JC och vem av er som känner för det!

Min är bäst

Jag har en fantastisk man, alla andra bleknar i jämförelse. Så är det bara. Han är snygg, rolig och smart, och ibland säger han saker som gör honom ännu ett strå vassare än han var sekunden innan. Min mans bästa vän hade pratat om en gemensam vän och hur han upplevt förlossningen av sitt barn. Vännen sa: "Stefan sa att det värsta var att se sin fru ha så ont utan att kunna göra något, nu är jag själv orolig över hur det kommer bli när jag och Ulrika får barn, jag kommer inte stå ut med att se henne plågas så fruktansvärt". Ja ni vet, hela klysh-konkarongen. Min man svarar, "Jag fattar inte det där snacket alls om att det är så jobbigt att se sin fru lida, jag hade ju för fan ett jobb att göra när mina barn föddes, jag hade inte tid att stå brevid och känna efter". Vad tror ni en födande kvinna vill ha vid sin sida? En blek typ som tror att han ska svimma? Eller en snubbe som känner sig förberedd, som är lyhörd och som masserar, stöttar, matar med dricka och hejar på när det behövs?

I efterhand

Jag är uppe tidigt med min glada kvittrande tvååring. Han är nyfiken och vill vara med överallt, vi har en fin stund tillsammans. Han vaknade av att hans pappa gått upp och gick gnällande upp han med. Eftersom pappa bara skulle på toa och ville gå och lägga sig en liten stund till följde jag med lilla killen upp. Min lilla kille blev mycket arg, stängde dörren i ansiktet på mig och pep, nej nej nej. Jag gjorde välling och hittade honom inne på toaletten, i pappas knä. Då ville han komma med mig, sitta knä och titta lite på tv. Pappa smög tillbaks till sovrummet. När resten av familjen vaknar en halvtimma senare är jag så gott som i ordning. Den snart sexårige sonen ligger kvar i vår säng och vill inte gå upp. Lillebror lägger sig bakom honom i den varma sängen och klappar honom på håret. Jag älskar de här barnen så mycket att det inte finns ord. De är mitt livs absolut största gåva. Jag säger till dem att jag älskar dem varje dag. Ändå kan jag inte låta bli att undra om de verkligen känner sig så förbehållslöst älskade som de är? Jag är säker på att mina föräldrar älskade mig, trots det kände jag mig inte älskad. Jag kände aldrig en stor ömhet och att deras hjärtan svämmade över av kärlek. Min barndom är ju i mycket präglat av att mina föräldrar drack och betedde sig som stora barn, men kärleken måste ju ha funnits där ändå? Är det en allmän upplevelse, det där att man inte känner sig förbehållslöst älskad även om man kommer från en stabil familj med mycket kärlek. Jag hoppas inte det. Jag hoppas att våra barn verkligen kommer bära med sig den kärlek vi ger. Att de kommer kunna känna tillit till att vi aldrig kommer överge dem och att det hem de har idag är en trygg och säker plats. Det känns också fint att verkligen känna att jag har blivit såpass hel att jag kan ge det jag känner ge mer än jag själv fick.

Ett av universums mysterium

Min yngste som vaknar 6:00 fem eller sex dagar i veckan. En eller möjligtvis två dagar i veckan sover han till sju eller kvart över. Varför inträffar aldrig de sena dagarna på en lördag eller söndag? Jag har accepterat att han aldrig sover på helgen, vi turas om att masa oss upp, men de där udda "sovmorgnarna" som infaller med en regelbunden oregelbundenhet förbryllar mig.

men klia mig lite mer

Har under veckan löst flera problem i min forskning. Det är fördelen med att hålla på med laborativt arbete. Allt är möjligt att mäta och inte diffust och subjektivt som jag upplever att forskning inom många "mjuka" ämnen är. Det här är förstås på gott och ont. Vissa dagar är jag i alla fall stoltare än andra över min arbetsinsats. I fredags skickade jag min veckorapport till chefen och visst klappade han mig medhårs när svaret kom idag. Med trippla utropsteckan, ovanligt för att vara min minst sagt stele chef.

Müsli

Hittade den här länken i dagens DN, ekologisk müsli efter egen smak från Saltå. Smart idé!

koffein, nikotin

Kaffe skyddar mot Alzheimers basunerar DN ut idag. Nikotin skyddar också mot Alzheimers, men jag tror en sån rubrik skulle leda till ramaskri.

Som en gås

Fem minuter efter att jag skrivit förra inlägget rann hela skiten av mig som om jag vore en gås. Varför skulle jag ödsla min värdefulla energi på Telenor, de vet ju inte ens om att jag är arg. Hämnas, på vad då? Ett stort bolag? As if they cares? Och pengar är ju faktiskt bara...pengar. Det är en bugg i systemet. Jag har fått något jag inte beställt. Det gick inte att avbeställa per telefon. Nähä. Det gick att avbeställa på nätet. Jag gjorde det, slutade vara upprörd och satte mig och lekte med lego tillsammans med mina barn. Jag vill ha mer sånt i mitt liv. Vara mer som en gås. Inte intellektuellt då, men känslomässigt. Inte ta åt mig så mycket, inte leva på så häftiga sinnsstormar. Lite mindre drama.

Inget för den snåla

Jag började få väldigt höga räkningar på mobilen. Surprise! Telenor har lagt till en TV-i-mobilen-tjänst. Helt av sig själva. Och de har inte gjort något fel. Tycker de. Så jag får inga pengar tillbaks. Jag kunde inte ens säga upp tjänsten över telefon för att jag inte är min man (han står på abonnemanget). Men vad kul, älskling nu får du stå i kö i 25 minuter och försöka få dem att skicka en ny faktura. För OK, skit i att jag betalt i flera månader för något jag inte beställt själv, men jag vill inte betala för något jag ska säga upp. I september blir det inget förnyat abonnemang, hämnden ska avnjutas kall säger de, i det här fallet är den nog både kall och härsken...

Litteraturen och jag

Jag skulle gärna vilja kalla mig litterär. Väldigt gärna. Jag rynkar på näsan åt böcker av Kajsa Ingemarsson och Camilla Läckberg. Ger inte mycket för lättläst och lättsmält. Men frågan är om jag är så himla litterär som jag vill framstå. Jag ligger nog i mellanklassen. Det finns mycket jag inte läst pga att jag inte hunnit. Det är ju förlåtligt. Men mycket väljer jag bort för att det  verkar tråkigt. Min man frågade om jag läst Stolthet och fördom. Det har jag inte, pinsamt nog. Inget av Jane Austen, Systrarna Brontë, Fjodor Dostojevski, Virginia Woolf, James Joyce liksom ett gäng av de senaste nobelpristagarna. Alla dessa och många fler har jag valt bort för att deras böcker verkar tröga och trista. Jag har säkert fel i många av fallen, men jag har så mycket att läsa att jag inte har tid att ta reda på om det stämmer. Började läsa Varulven av Aksel Sandemose, och la den ifrån mig, den grep mig inte, den kändes tråkig, krånglig och långrandig. Så jag är inte litterär. Jag älskar bara böcker. Inte för lättsmälta, inte för hårdsmälta. Inte pretetiösa, inte skrivna efter formulär 1A. Jag vill få något att tänka på, jag vill gripas tag i och inte kunna sluta läsa, jag vill känna och önska att boken aldrig tar slut. I min bokhög just nu ligger två böcker av Haruki Murakami, en av Curtis Sittenfield, en av Margaret Atwood, en om kartläggningen av svensk maffia och en av Sarah Waters. Mellanklassböcker alltihop, med dragning åt lättvikt. Så litterär är jag. Men jag har i alla fall roligt medan jag plöjer mig igenom mina berg av böcker.

shoppinglycka

När shoppingångesten ansätter mig för hårt kan jag alltid köpa saker på chefens konto.
Det känns ju lite flott att shoppa loss för två och ett halvt på en och samma gång. Synd bara att det inte är snygga trasor till miiig utan små burkar med kemikalier. Nu ska jag gå och låna prefektens eurocard och handla mer, ho ho!

krav

Vi käkar inte så mycket kött, men gör bland annat gryta då och då. Den här gången kom mannen hem med KRAV-märkt högrev till ragun. Varför har vi inte köpt det förut? Det var mörkrött och fint, med mycket fett insprängt i, inga senor, inga äckliga ådror, bara kött och fett. Det betedde sig helt annorlunda när man stekte det. Istället för att släppa ifrån sig enorma mängder vätska som köttbitarna ligger och kokar i blev det stekyta ganska snabbt, och inget äckligt bubblande köttsaft i stekpannan alls. Vad säger det om köttet jag köper i vanliga fall? Någonting är ju knas. Imorgon ska grytan ätas, måtte köttet smaka kalas.

SF

Jag har visst inte fattat det, men jag ska åka till USA i mars. På konferens förvisso. I Salt Lake city, det lät inte så hett va? Men innan åker jag till San Francisco i några dagar. Nu har jag köpt en Lonely Planet guide och sitter och suktar. Har inte börjat läsa, mest bläddrat och tittat på kartan. Vill dra ut på njutningen lite. Drömmandet. Vart ska jag bo? Var ska jag äta frukost? Vad ska jag shoppa? Vad ska jag se. Ska jag verkligen åka till Alcatraz, är ju helt allergisk mot sånt? Samma med golden gate bron. "Måsten" brukar ju kännsa så platta. Vi får se. Ett riktigt bra konstmuseum. Det var ju en känd boklåda jag ville till, vad hette den nu igen?

storlekar

Det är lite knepigt med storlekar, speciellt om man ska handla på internet. Precis som för många människor har jag två olika storlekar, en för över och en för underkropp. Lång är jag också så det är problem med att det glipar mellan tröja och bralla. Hittade en bedårande klänning av Rules by Mary på nätet. Sprang av en händelse på den på MQ. Den satt så grymt illa att jag fick ett fintteranfall i provrummet. Vilken tur att jag inte köpte den på nätet. Jag hade nog börjat grina!

ny kula

Mamma har numera en ny höftled. Operationen gick bra, hon mår bra, ser med spänning fram emot att se hur hon återhämtar sig.

The bitch is back



Älskade Grace Jones, numera 60 bast spelar på Cirkus 28/3. Det vore något det!
Jag såg henne för nära 20 år sedan, det var världens grej.
Det vill jag göra om! Kommer iofs hem från USA dagen innan och sonen fyller år dagen efter,
men lite jet-laggad och med barnvakt borde det kunna gå. Farmor och farfar kanske är in town för att fira sexåringen?
Vi ska nog så ett frö där...Jag fyller ju år själv ett par dar senare, menar, biljetterna går ju loss på 600 spänn.

Under kniven

Det är lårbenshalsen som är av på lilla mamsen. Eller var, hon röntgades i lördags, och ska operras idag, tre dagar senare, dessutom är det trettondagen, svensk vård är fantastisk! Väl använda skattepengar!

till hö

Bland dödsannonserna fanns en som egentligen chockade mig föga men ändå gjorde mig ledsen. Min fd styvmors enda barn har dött. Förmodligen i AIDS men kanske av en överdos. Vi var inte uppvuxna som syskon, när våra föräldrar blev ihop var jag tolv och han arton, levde sitt liv på gatorna, fulfjädrad narkoman sedan tidiga tonåren. Jag har inte haft kontakt med styvmonstret på tjugo år, sedan pappas begravning där hon dök upp alldeles borta på lugnande. Eftersom pappa var död hade jag inte längre något skäl att vara trevlig mot henne utan ignorerade henne totalt, det bästa vapnet en trulig sjuttonåring kan komma med. Mamma frågade mig häromdagen om hon lever, det gör hon uppenbarligen, hon stod med i dödsannonsen. Ingen mor ska behöva överleva sina barn, men den här mamman har nog varit grym medveten om att så skulle bli fallet i närmare trettio år. Jag har nog aldrig stött på någon med så stark dödslängtan som hennes son.

Semlor

Jo jo, semlorna är här!!! Lilla killen utropade förtjust "baka!" när han fick syn på en bild, sen försökte han äta den. Mamma upp i dagen.

Lilla mamma

Mamma har fått en fraktur i bäckenet igen, fast på andra sidan. Efter skiktröntgen i går ligger hon hemma och väntar på besked om en eventuell operation. Hon har så svårt att be om hjälp, "nejdå, det går, jag får hjälp". Sur och grinig av de smärtstillande också. Jag känner mig lite maktlös, det är svårt att hjälpa med en tvååring på armen. Jag borde åka dit och lämna lite lagad mat i alla fall, så att hon kan värma. Tömma lådorna och så (kattlådorna). Jag vet att hon får hjälp, de som hjälper henne mest just nu är två kompisar till min närmsta bror. Hon har alltid sett efter dem, stöttat och ställt upp och nu får hon tillbaks.

Märken

Efter att ha använt ett par ganska billiga men ändå OK löparskor sen i somras tog jag äntligen och slog till på ett par riktigt fina, superbra från Asics, och yes, yes, yes! Vilken skillnad! Det jag en riktigt bra investering. Hittade en komisk auktion på tradera förresten. Den här jackan kom med som ett prenumerationserbjudande på en hälsotidning för ett tag sen. Den kommer från Newline som förvisso gör jättefina löparjackor, men den här är inte mycket mer än en tunn basjacka i nylon. Av förklariga skäl finns de ofta för en billig peng på tradera och jag har en själv. Det roliga med annonsen är att säljaren försöker inbilla en att hon betalat 799 kr för den. Hysterigt roligt då modellen inte finns i någon sportaffär jag varit inne i och inte heller på newlines hemsida. Det finns säkert någon stackare som går på det...

So?

På löpet idag: Svensk fast i Gaza! Voj voj, en svensk fast i Gaza, och alla palestiner som är fast då? Vore det inte ett större löp? Det bor över 400 000 i Gaza, kände de sig inte fast tidigare så gör de det definitivt idag.

Tack och lov!

Datorn verkade ha pajat, vi fick tips om att det kunde vara grafikkortet. Gulp. Sen ringde vi Dells support som hjälpte oss fast garantin gick ut för flera år sedan. Kolla om det är skärmen först. Det är det! Jag är glad och lättad för det är mycket enklare att köpa ny skärm än ett nytt grafikkort, eller ännu värre, ny dator. Att vi är väldigt beroende av dator blev vääääldigt tydligt dessutom.

Min fixerade hjärna

Mint and vintage har rea. Men snålvargen i mig tycker att 30% är för lite...

Edun del två

Hittade en webshop i UK som har de finaste Edun t-shirtarna för blott 17 pund, men de fraktar inte hit. Tänkte fråga mannens gamla moster om jag kunde använda hennes brevlåda men det visade sig att mitt kort måste vara kopplat till adressen. Löjligt. Att be en tant på över 70 om hjälp att beställa, lägga ut, ta emot och skicka vidare känns inte bra.

Jag surfar vidare...

Vill haaaa

Finns det inte en oskriven lag på att man måste ha rea efter jul?Jag blev så sugen på en tröja från Edun, men favoritaffären wardrobe hann sälja alla snygga på 50% rean. Jag kan inte förmå mig att betala 650 eller mer i ordinariepris (och tar man hem månen från deras egen shop kostar det över 800 nu med porto och allt när kronan ligger så sugigt lågt. Jag blir så trött på mig själv och såna här fixa idéer, när jag fått för mig att jag m å s t e ha något. Jag kan inte sluta tänka på den där lilla grejen, jag nickar mot sonen som babblar Star Wars, men tänker egentligen på tröjan/mascaran/brallan/koftan. Är det egentligen bara ett sätt att slippa vara i verkligheten? Jag har flera m-å-s-t-e-köp i garderoben som jag inte använder, men jag har också några som jag bara älskar och går varma hela tiden. Hur ska man veta när ett köp är rätt och befogat? Det vet man antagligen inte. Det vore skönt att kliva ur fixeringen, fast om Mint and Vintage får rea förstås, då slår jag nog till på en Rainy day...

Ska vi prata om det här?

Ärligt talat, när ska vi sluta sopa effekterna av alkoholen under mattan? Var han nykter när han mördade sin pappa? Var pappan nykter? Var de här två pajsarna nyktra när de högg i hjäl en kille? Var killen själv nykter? En sjuttonåring som rör sig utan sina föräldrar i stockholms innerstad blir svårt misshandlad, ska vi ta och gissa på att alkohol spelat en central roll? Jag skulle tycka det var intressant ifall det kom med i nyhetsrapporteringen, att förövaren varit kraftigt påverkad, för det är mycket ovanligt att nyktra människor hugger ijhäl sina föräldrar, spöar sina sambor, utnyttjar sina barn, slår ner okända människor på öppen gata och så vidare i all oändlighet. Alkohol är ett jävla skit, konstigt nog fortsätter folk dricka sig bortom vett och sans om och om igen.