Mia



Jag gillar Mia Öhrn, hennes bok kladdkakor är en av de flitigast använda i kakbokssamlingen, och då har jag aldrig bakat en klassisk kladdkaka, någonsin. Hennes
blogg är jättefin, både vacker och generös på fina recept!

Paaaartyyy

Min man allmänbildar vår son i musik, de tittar nu på Beastie Boys "Fight for your right", när pappa plötsligt säger till sonen att "en sån fest hade din morbror när han var fjorton". Och jäklar vad min som gör stora ögon när jag berättar att hans (numera så präktige) morbror en gång hade en minst lika vild fest. Helt utan mammas vetskap förstås, mamma jobbade kväll. Jag kom hem först och fick slänga ut ett gäng aspackade fjortisar ur förortslägan. Brorsans skivsamling var borta, köksdörren totalkvaddad och mammas säng nerspydd. Yummy! Hoppas barnen blir datanördar.

Arma pensiosar... Gick förbi det lokala s...

Arma pensiosar... Gick förbi det lokala servicehuset, ett helt gäng pensionärer satt utrullade på verandan. De blev underhållna med dragspelsmusik. Vem kläckte det brilljanta iden? Gänget på verandan var unga på fyrtio och femtiotalen, de bodde i Stockholm och hade en gång i tiden ett ganska fett utbud av underhållning. De hängde förmodligen på Nalen och spisade skivor hos varandra på hippor. Kolla på mormor och morfar ett par inlägg ner. Lyssnade INTE på dragspel. Min salig far hade blivit 88 i år. Han var finsmakare vad det gällde jazz. Hade gallskrikit om någon gett honom dragspelsmusik till kaffet. Eller kaffet, han föredrog coca cola. Man tappar inte sin personlighet eller sin musiksmak bara för att man blir gammal. Så efter miljöpartiets utspel med clowner skulle jag vilja slå ett slag för riktiga förbättringar av kulturen för de gamla. Klassiskt, swing, jazz, opera, vad som helst är bättre än ett jävla dragspel!


Totoro + kaffe = kärlek!



Min espressobryggare är stendöd sen i maj, jag har inte orkat lämna in den förrän nyligen. När jag får tillbaks den är det läge att lära mig att göra Totoros i frukostlatten!

Nöjda nu? Jag har oftast uppsatt, det blev...

Nöjda nu? Jag har oftast uppsatt, det blev så mycket... Lugg. Jag känner mig som en ponny! Och det jag är mest nöjd med, ögonbrynen, hamnade under luggen. Om den inte visar tendenser att krulla ihop sig till en boll i pannan tar jag av en cm till..,


Oj

Jag har visst råkat klippa lugg. Och färgat med en toning som inte täcker grått hår, trots att det stod så på paketet. Jag har alltså lugg och morotfärgad hårbotten. Hmm. (Jag är helt vithårig på stora områden,  genetisk grej, samma med min äldre halvsyster). Jag passar inte i lugg, jag ser ut som han som sjunger i megadeath.

Skinn

Behövde ett skinn till min vid det här laget väldans repiga iPhone, bättre sent än aldrig. Gelskins hade alldeles för mycket att välja på, men jag slog till på den här raringen. Så nu sitter jag vid brefvlådan och väntar. Coolast är att man kan göra ett eget till samma pris, bilden behöver väldans bra upplösning dock, och alla Nara jag hittade på nätet var yttepyttesmå.

Utflyktsdags, slet åt mig två tetror juice...

img_1079 (MMS)

Utflyktsdags, slet åt mig två tetror juice ur kylen. Trodde jag. Ett av barnen kommer bli besviket!


Lite glamour



Jag älskar att hitta såna här bilder. Det är min mormor och morfar som någon gång på femtiotalet varit på Berns. Mormor dog innan jag föddes och morfar var en tjock gubbe som inte luktade helt gott. Därför är det skönt att se att de en gång var två piffiga typer som trots att de slet och hade dubbla jobb också ville kicka loss med lite flärd och glamour. Eller det kanske var just därför de slet och hade dubbla jobb? Ameh, kolla kravatten! Och hennes frisyr, den måste krävt en del jobb!

Tack, men nej tack

När maken fyllde jämnt skickade vår ICA-butik ett presentkort på en fryst frödingetårta. Så sorgligt liksom. Vem äter frysta tårtor nu för tiden? När jag var liten var en glasstårta något av det mest glamorösa jag kunde tänka mig. Mamma nobbade nämligen. Hennes pappa hade jobbat på något glass-bolag ett par år och hon hade förätit sig på glasstårta. Nu när jag är vuxen och kan köpa det till varenda föllsedag skulle jag nog hellre dö än att göra det. Ett litet litet ilandsproblem i raden av många, haha!

Ljummen sommarkväll

Helt oväntat har jag haft en av årets bästa sommakvällar. Trots gårdagens spöregn var kvällen alldeles ljummen och min äldsta pojke föreslog att vi skulle cykla. Han har haft en massa skräck inför cyklandet som jag har varit delaktig i att skapa, men som fadern med varsam hand hjälpt honom att övervinna. Vi gav oss ut och gjorde Årsta på hoj, inte en enda vurpa och han har verkligen fått in snitsen på att cykla. När vi återvände hem hann vi både med att äta nybakt bröd och att rita lite. Han är inne i en intensiv ritperiod, en av våra vänner är serietecknare och han vill också bli det. Vi lyckades dessutom smida planer för veckan innan vi lade oss med två kapitel av Kalle och chokladfabriken. Mitt i allt tjat, gnäll och tjafs kommer såna här guldstunder som gör att jag känner att vi har det bra också, riktigt bra. Mannen börjar jobba imorgon, men vi andra är lediga en vecka till. En vecka som jag smått våndades över i början av semestern, men nu tror jag faktiskt att vi kommer ha det riktigt bra.

Bland vänner

Jag vet att jag är bland vänner när jag inte känner mig dum och osäker. När jag inte behöver fundera på hur jag ter mig, hur jag låter, vad jag sagt och gjort. Hemskt det där, med de flesta människor känner jag mig spänd, men med några få kan jag slappna av. Det är så skönt att vara med dem. Egentligen borde man aldrig umgås med några andra, men nöden kräver ju att man går på föräldrafikor, luncher på jobbet och dylikt. Och vem vet, man kanske hittar en till sån där, som man gillar och kan slappna av med.

En poltergeist? Helt oförklarligt stå...

img_1066 (MMS)

En poltergeist? Helt oförklarligt står plötsligt ena kastrullskåpets innehåll på köksgolvet. Eller oförklarligt, svaret heter lilla barnet 3,5 år.


Tights

Jag söker med ljus och lykta efter svarta, mjuka, lite tjockare tights av bra kvalitet. Var hittar man det? Utan fot känns mest intressant just nu. Någon som vet?

Ett litet minne från Småland att förgylla ...

img_1057 (MMS)

Ett litet minne från Småland att förgylla gossarnas lördag med!


Återvända

Vi åkte hem i tisdags. Gav upp. Orka smorka. Jag får lappsjuka i huset, vill ha nära till en god latte, lite shopping, mina vänner och LEKPLATSER! Barnen tröttnar faktiskt på skogspromenader och "gå ut och gunga med er" funkar inte efter tre veckor. När det enda som får dem nöjda är en tur till Astrid Lindgrens världen eller Kolmården, ja då har vi problem. Vi är inte gjorda av pengar, och ärligt, en viss mättnad skulle snart uppstå där med. Så vi far hem och då duger det fint med äventyrsparken mellan Årsta och Liljeholmen och en tur till Skånegläntan på söder blir lätt dagens höjdpunkt.

Bråkar mer än vanligt gör vi också i huset, det beror i o f s på att vi har semester och nöter på varann, men min teori är att vi blir så jävla fast. Det går inte att smita iväg ett par timmar och fika med någon eller gå på ett al-anon möte. Vi har haft fina besök och visst kan man dra iväg och gå en promenad, eller springa lite, men egentiden är så gott som obefintlig. Gå i skogen funkar inte när man vill ligga på sängen och sova middag. Om solen strålar och man kan åka och bada varenda dag får jag inte lappsjuka, men muggigt väder och trångt hus = gnat tjat och bråk. Så, äntligen känner jag mig ledig, och har dessutom semester en hel vecka till, bara jag och barnen, så ge oss lite vacker väder, snälla!

Vi gjorde ALV i två dagar. Kaskadkräkning...

img_1019 (MMS)

Vi gjorde ALV i två dagar. Kaskadkräkningar hos den yngste har begränsat våra bilturer men sen han lärde sig kräkas i medhavd hink vågar vi oss på lite längre turer. Efter totalt tolv timmar i parken (6+6) var vi överens om att Pippi är bäst, och vi åkte hem igen, nöjda och glada med både guldpengar och piratknivar i kappsäcken. Jag älskar Småland, vi får göra en större turné när barnen blir större. Jag har som barn bott i Växjö, Vetlanda och Jönköping, men minns inte så mycket egentligen. En av mina första killar kom från Kalmar, liksom två av mina närmsta vänner, därav the Småland connection. Småland I love you och framförallt Öland. OK, det är inte Småland, men ändå. Vore det inte så långt att åka hade jag helst ett hus i Byxelkrok.