Huset på landet är fullt av saker som påmi...

img_0686 (MMS)

Huset på landet är fullt av saker som påminner om mamma, hon vurmade väldigt för vårt lilla hus. Mest tycker jag om mattorna hon vävde och hängmattan som hon gärna ville ligga i själv. I träden hänger glasbollar som också kommer från henne. Sorgligt nog har rabarbern jag fick i fölsedagspresent för några år sen stendött. Idag är det alldeles för fuktigt för min smak. Vi har fått sätta på avfuktaren för att kunna hänga tvätt. Barn med mask och regn känns som en trist combo.


Mystiska larver... Undrar just vad det här...

img_0647 (MMS)

Mystiska larver... Undrar just vad det här ska bli? En vacker fjäril?


Test

Test


Torrt som fnöske

Här är bloggtorkan total. Huset på landet är så gott som återställt efter stora vattenskadan i våras, det är skönt att vara här och glo på hackspettar och mystiska larver. Men jag längtar efter lite vuxensemester i någon storstad också. Till hösten kanske? En liten tripp till London eller Rom skulle sitta fint. Fast barnen får nog följa med i så fall. Jag är i alla fall grymt tacksam över att sommaren är solig och varm, jag var så stel och frusen fram till nu. Stel ja, börjar undra och fundera över hurdan jag är utåt och hur vi framstår som familj. Jag känner hela tiden att vi är gapiga, högljudda och kanske lite jobbiga att hänga med. Makens och jag blir jättespända när vi ses, semester = bråk. Jag är mätt på bråk. Trött på tjafs.

Vojvoj

Så taskig översättning i produktpresentationen att man garvar brallorna av sig... Har provar en rad olika mineral foundation under våren, även Lily Lolos, och jag är måttligt imponerad.

Saknad

Saknar verkligen mamma. Telefonen är tyst. Hon var i princip den enda som ringde på hemtelefonen. Gråten kommer och går, i måndags förra veckan kom min 3,5-åring med en telefon och ville ringa till mormor. Sen grät jag i två dagar.

Underbart

Har firat min underbara 40-åring i bersån på baksidan av huset. Jag älskar min 40-åring, älskar bersån, älskar maten vi åt, älskar mina barn och de fina gästerna som kom. Håret var stylish, 180-kronors trasan var perfekt, vädret var bara så där ljuvligt som det är i juli. Det bidde catering, istället för att svettas vid spisen. Det bidde papptallrikar istället för att diska. Det bidde enkelt och skönt och nu är klockan tre minuter i midnatt, jag har druckit rosé, äldsta barnet kan inte somna, trots att han försökt i nitti minuter, och nu MÅSTE jag nog gå och lägga mig ändå, för någon unge lär väcka mig halv sjuuuu! Mannen spelar red dead redemption och han har en välförtjänt sovmorgon. Gonatt!

Kattlåda

Blir lite tveksam till det här receptet på Kattlåda, hittade det medan jag letade efter recept på Tiramisu. Jag är inte medlem så jag kan inte se ingredienserna, men bilden är ganska, öh...intressant?

Utmaning

Länge sen jag körde en utmaning, har plockat upp denna från Amanda...

Hur lång är du?

180 cm

Vilken ögonfärg har du?


Brungröna

Vilken hårfärg har du?

Mörkbrunt med myckt grått i som färgas bort.

Familj?

Två pojkar 3,5 och 7, en maaake som fyller 40 om ett par dar.

Har du någon bil?

Volvokombi men inget körkort, mannen kör jag läser kartan

Musik du lyssnar på?

Nick Cave, Pixies, Ceasars och allt möjligt

Vem ringde dig senast?

Grannen som ville följa med ut och springa

Var tror du att du befinner dig om tio år?

Kvar i Stockholm, med ett roligt forskarjobb. Kanske projektledare eller forskningschef. Tonåriga barn och nästan femtioårig man, gulp. Stor lägenhet i Årsta. En av de där med öppna spisar och så.

Vilka städer har du bott i?

Stockholm & Milano

Hur många högskolepoäng i det gamla systemet har du?

295, jag är ju filosofie doktor godammit!

Vilket program läste du på gymnasiet?

Samhällsvetenskaplig, hoppade av efter två år, läste in behörighet + ämnenea till natur på komvux.

Vilken är din favoritglass?

Ben & Jerrys kanelbulle

Kan du några andra språk än svenska?


Engelska.

Har du någonsin åkt ambulans?


Nej.

Har du fått fortkörningsböter någon gång?


Nej, men jag har fått böter för att jag åkt moppe utan hjälm, full, med passagerare, full, utan hjälm.

Favoritdrink?

G&T

Hur gör du för att lufta din ilska?

Skriker

Vad är du rädd för?

Att vara utan pengar. Spindlar. Döda fåglar. Blod.

Vilka mänskliga karaktärsdrag kan du bara inte med?

Negativa gnällspikar som bara hittar fel på allt retar mig svårt.

Hur många tatueringar har du?

En. Har bokat tid för en till (stooor) i december. Kö hos populär tatuerare.

Vad ska du göra idag?

Baka två sorters bröd. Hänga med kidsen. Käka, natta och springa om det inte är för varmt. Sedan ska jag hänga lite med min man. Hångla upp honom kanske?

Förlåt, dr Phil!

Vi firade lördagkvällen med en rejäl urladdning. Ett riktigt praktgräl när barnen somnat, ett med fula ord och hot om skilsmässa. Inget jag är stolt över och dessutom blev det ett bad i ångest när vi efter en halvtimmes skrikande avbröts av en storgråtande sjuåring. Som låtsats sova, gråtit i kudden och hört precis allting...Hur förklarar man all skit man passat på att vräka ur sig? Näädå, pappa är inte en skitstövel och mamma är inte en skata och vi ska absoluuut inte skiljas. Hehe. Avbön och förklaringar och kramar fick i alla fall grälet att helt komma av sig och när stora killen äntligen somnat på riktigt pratade vi t o m riktigt sansat. Och sa förlåt. Typ.

Bajs

Blomjorden var visst gödslad. Nu luktar det bajs på min balkong.

Äntligen

Efter två pissiga somrar har jag äntligen fått tummen ur och lyckats tvinga familjen till Zetas för att köpa blommor till balkonglådorna. Det är i senaste laget eftersom vi åker till landet om två veckor, men fram tills dess ska vi ha det fint på minibalkongen. Och vi kan plantera nytt när vi kommer tillbaks i augusti. Vi var ödmjuka och tog lite lobelia, något rosa krafs, något lila krafs och mörkrosa sommarnejlikor. I egen kruka tryckte vi ner rosa lavendel och något snyggt som hänger ner som ett skägg på framsidan (silvernjurvinda). Jag önskar mig verkligen en lite större balkong. Här får vi inte plats med både bord och stolar. Trots att bordet är litet. Huset är byggt på en tid då man inte hängde och käkade på balkongen, utan bara hängde tvätt där. Kanske också att husmor avnjöt en eftermiddagskaffe där när lägenheten var fejad och klar. Synd, för balkongen ligger mot en vacker park, sol hela dagen och man skulle kunna äta ute både till frukost och middag. Detta kompenseras dock av att vi på landet har vi en enorm altan med tak, där vi i princip bor hela semestern. Huset är färdigt nästa vecka förresten! Ett golv ska läggas, toalett ska installeras och rör ska dras, sen blir det semester.