Bergis

Jag kommer hitta en bild av mina tröjor här, nerknycklade i en papperskorg eller i en snödriva...

två tröjor...

...som aldrig kommer. Mailade säljaren, hon hade skickat dem i fredags, de kom tillbaks till henne i måndags (för att hon skrivit avs på framsidan) och då skickade hon dem igen. Just nu tror jag inte att jag kommer få se tröjorna, de borde ju dykt upp igår??? Surt surt surt.

två katter

I går kväll smörjde min man in två par kängor med ett tjockt lager fiskarsmorning och ställde de på en tidning på köksbordet. I morse hittade han dem fulla med katthår. Vår röda katt hade legat och kelat med skorna. Det är tydligen svårt att få bort katthår från infettade kängor.

Den röda katten är inte riktigt kompatibel med vår oftast svarta livsstil. Den andra katten är mörkgrå, hennes päls syns knappt på mörka kläder. Jag är alltid full av katthår, värst är det på stickade kläder. Och de nya svarta jeansen.

ful i håret

Var hos barnmorskan idag, har fått en remiss till sjukhuset och de lugnande orden, allt går att åtgärda. Skönt. Sen var psykologen sjuk så jag åkte till min mans jobb och åt lunch med honom. Insåg efter att jag träffat en miljon av hans astrendiga jobbarpolare att jag såg ut som en tant i håret. Fuktigt ute + självlockigt + dålig hemmaklippning + nytvättat = fulfult

Mitt liv

Mitt liv är lite ensligt just nu, därför känns det inte som om jag har riktigt intressanta saker att skriva om. Jag kämpar för att hålla bebisen hyfsat lugn och rör mig i en triangel mellan ICA, dagis och hemmet. På kvällarna överröstas vi av barnskrik och på nätterna jobbar vi hårt för att få sova så mycket som möjligt. Ja inte är det intressant direkt. Men utan bloggen skulle min tillvaro vara super-trist. Här får jag vräka ur mig allt och det är så skönt.

Imorgon ska jag till barnmorskan och kolla in de nedre regionerna, jag känner mig ledsen för att det uppstått en del komplikationer, jag hoppas att hon ska säga att allt kommer bli bra. Sen ska jag till psykologen och just nu känns det som om det verkligen behövs. Jag har ångest för tankar som far runt i min skalle och är orolig för mitt stora barn som plötsligt börjat kissa på sig igen. Fast igår läste jag att Ingemar Bergman bajsade på golvet och smorde in sig med skit när han vid fyra års ålder blev storebror. Jämfört med det så är lite blöta kalsonger ingen orsak till oro för att han ska känna demonerna komma över honom som vuxen...

Jag längtar efter vuxet sällskap, men samtidigt behöver jag vila så mycket som möjligt. Jag är helt slut när jag träffat någon jag känner på dage, även om det är kul.

Jag ska be min kollega skicka någon intressant artikel för till skillnad mot förra gången känner jag mig inte lika distanserad från min forskning. Det går bra att läsa även om det går jäkligt långsamt.

blä

Helt ärligt, verkar inte pizza-bullar vara årtiondets äckligaste matinnovation?

tomt i brevlådan

Lillkorven skrek hela dagen och kvällen igår, sov gott i natt efter massage men vaknade tidigt och var på dåligt humör. Vi lyckades somna om en halvtimma sen vaknade han och vrålandet var igång igen. Med för lite sömn i kroppen och alldeles för mycket skrik ringande i öronen blev jag nästan helt knäckt när de där jävla tröjorna inte dök upp idag heller. Mailade säljaren och väntar på svar. Jag betalade för nästan en vecka sedan och de har bergis försvunnit i posten. Det är inte första incidenten i år i så fall. Jag skickade ett litet paket till min kompis i danmark i början av januari som aldrig kom fram. Jävla tjuvaktiga postpersonal. Och när man är för snål för att skicka rek så kan man inte göra något heller. Det stör mig att det var två tröjor som försvann, för jag har stort behov av dem och inte riktigt ekonomi att köpa fler. Surt sa räven.

snö

Jag är inte genomförtjust i snö och kallt, men nu när snön är här får den gärna ligga kvar. Det blir ljusare och kidsen älskar att åka pulka. Men så smält inte bort då. Det är skitjobbigt att ha barn på dagis när det är slask, alla kläder möglar och luktar sunk. Man tvättar och torkar på elementen nästan varje dag och så är det blött igen nästa dag. Snö och fem minus är en miljon gånger bättre när man har småbarn än noll och mörkt och slaskigt. Stackars barn, gissa om det är korvigt att ha overall med galonställ ovanpå... Snälla vädrets makter, låt det inte bli plusgrader. Jag gnäller inte ens om hur jobbigt det är att dra barnvagn i snömodden...

Hilfe

Imorgon ska min man jobba kväll. Det går absolut inte att natta storplutt medans lillplutten vrålar i örat på honom. Vad gör man? Jag ringer till mamma, Hjälp! Och mamma kommer susande, hon nattar storplutt medan jag bär lillplutt. Det är skönt att ha mamma att be om hjälp, som ni kanske förstår har det inte alltid varit så.

När vi gick till tvättstugan satt det en tant där och väntade på sin tvätt, hon frågade så rart, är det ditt första barn. Nej det är mitt andra, men vad ska hon tro när vuxna människan behöver hjälp av sin mamma att gå i tvättstugan. Men jag svär, även om jag fick hundra ungar skulle jag ha problem att gå i tvättstugan med en bebis. Det är ju inte som att de sover på komando. Sov nu unge, nu ska mamma hänga tvätt.

massage

Mor och far går runt med värkande axlar, men den enda som lyckats snika åt sig massage de senaste dagarna är det yngsta barnet. I lördags kväll tog min man det hysteriska barnet, badade honom och gav honom babymassage med mandelolja. Sen sov han som en sten mer eller mindre tills i går eftermiddag. Jo han ammade förvisso varannan eller var tredje timma, men somnade om snabbt och sov jättedjupt. Igår gjorde min man ett nytt försök, minus badet. Det funkade nästan lika bra som lördags,det var lite svårare att få honom att somna in bara. Men natten blev ganska lugn. Min man har så ont i axlarna av allt bärande att det knappt går att ta på dem, själv har jag en nerv i kläm känns det som. Massera varandra? Ha ha, om inte bebisen får ligga i en famn så vaknar han och blir hysterisk. Vi är glada att vi lyckats klämma tre filmer i helgen. Och fått höra vad de säger, inte bara läsa texten genom skriken. Vi är också glada att stora sonen inte är lättväckt. Kvällsvrålandet är som en slags ångest, det är som att han är rädd att somna. Konstigt att han inte är rädd att somna på dagen. Det är vanligt och brukar gå över vid tre månaders ålder ca, så vi är nästan halvvägs...Nu skrattar den lilla killen i alla fall och det väger upp jäkligt mycket av det jobbiga.

söndagsångest

Min man lider av söndagsångest.För att dämpa den städar han. Följaktligen har han idag dammsugit, städat akvariet, diskat, lagat mat, åkt pulka med storplutten, tvättat och hängt en maskin tvätt. Gissa vem som drar stora växlar på makens söndagsågren? Just det, moi.

bert & i

Det här är varför jag förvandlats till Bert Karlsson: Jag ammar, jag behöver mängder med fett för att kunna omvandla min bebis från liten tarm till rund och go buddah! Men det är i sanning helt hysteriskt, jag skäms om jag skulle berätta hur många semlor jag klämt i mig på sistone...

bills

Får en sjuk tillfredsställelse av att betala räkningar. Speciellt när vi får lite pengar över. Alltså i motsats till att betala räkningar när vi får inga pengar över.

terri h

Jag är inte ensam! Terri har samma hobby som jag...

på ett ungefär...

på ett ungefär...så här ser stora killens tröja ut, lite techno-rave så där, funkar INTE på vuxna men väl på en liten kille! Kul, för min syrra är 45, universitetslärare och inte direkt techno...Det bästa är att hon har två döttrar som jag får köpa fina flickkläder till. De gillar hippiestuket så Indiska är en guldgruva! Jag har nog accepterat att jag inte får någon dotter, men tycker ändå att det är orättvist att det i vissa affärer finns upp till fyra gånger så mycket tjejkläder.

Kläder

Fick den ena tröjan i tisdags, den satt jättebra, snygg färg och allt. De andra två har jag ännu inte fått. Säljaren och jag lever helt olika liv. Jag sitter hemma och tycker att tiden går oändligt långsamt men hon jobbar och har häcken full. Men kooom igen, jag har jagat med mail, skickat pengar och sedan...ingenting. Hon har bara bra omdömmen så det är ingen fara, men jag vill ha mina tröjor. Jag vill ha amningstöjor så att det räcker mellan tvättarna, inte behöva stå och skölja upp för hand, jag ruttnar på det. Äh, jag överdriver, jag klarar mig men det är skönt att gnälla.

Kläder fick däremot barnen, det kom ett paket från min syrra i danmark med en skitsnygg tröja till stora kille  och en matchande sparkdräkt till lilla killen.

lycka är...

...att få äta glass och titta på en skräckfilm som har glimten i ögat tillsammans med sin man. Medan storfisen sover och lillfisen faktiskt inte gallskriker hela kvällen. Och att få somna strax före tolv med en snusande lillfis i armhålan. Sen kommer förvisso bakslaget. Storfisen vaknar 6:40 och vill gå upp. Men what the heck, nästan sju timmars sömn är inte att spotta på, lite uppstyckat av amningar men jag mår rätt OK. Nu ligger största fisen i ett rum och sover, minsta fisen i ett annat och storfisen tittar på barnprogram.

skuldsanering

Min mamma har fått skuldsanering! Äntligen, efter flera års utredning så blir det av nu. Jag är jättestolt över min mamma som gått från bostadslös aktiv narkoman och alkoholist till skötsam nykter mormor med både jobb och egen lägenhet på vad som känns bara några år. Egen lägenhet fick hon för bara något år sedan och nykter, det blir fyra år i sommar. Skuldsaneringen tar fem år och kommer lyfta hennes liv ytterligare. Nu är det bara körkortet som ska tas på nytt. Hon förlorade det, inte pga av att hon gjort något i trafiken utan som straff för sin kriminallitet. Det var första varningen, nästa blev fängelse i en månad. Så hon har ju faktiskt kåkfarare på "meritlistan" också, imponerande att vända sitt liv så fullkomligt.

att doktorera

Hur man lyckas doktorera: Man ska helst vara singel. Inga barn ska man ha heller. Man ska bo nära jobbet så man kan knalla dit och jobba lite till på kvällen efter man har tränat eller tittat på tv en stund. Man ska vara villig att jobba 60-70 timmar i veckan. Man ska inte ta ut mer en två veckors semester per år. Resten av semestern tar man ut bakåt i tiden när man blir tvungen, alternativt när man brutit armen och ändå "bara" sitter hemma och skriver på en artikel. Man ska alltid komma in och jobba ena dagen på helgen, förvisso inte heldag, men ett par timmar så där. Om man bara umgås med kollegor ligger man också bättre till de är ju de enda som förstår en. Ha en handledare som är kåt på att publicera.

Hur man misslyckas: Skaffa barn under doktorandtiden. Jobba "bara" 40 timmar i veckan. Ta ut hela semestern. Jobba sällan eller aldrig helg. Ha någon slags socialt liv och/eller ha en partner/familj som du vill träffa mer än på julafton. Ha en handledare som är ointresserad av att publicera.

Det där med att ta ut semester när man brutit armen och sitter hemma och skriver är precis vad min närmsta kollega gjorde nu över jul. Hon stämmer in på nästan alla "lyckas" kriterierna, det kommer gå jättebra för henne, men jag får ont i magen av att se henne stressa ihjäl sig.
Själv stämmer jag in på nästan alla "misslyckas" kriterierna. Jag får ont i magen av det med. Men sen tittar jag på mina barn och min man och då släpper det värsta. Och jag har ju min jävla lic nu. Men jag måste lägga upp en strategi så jag klarar av att ta mig i mål. jag har 14 månader betald tid kvar. Jag vill så grymt mycket komma i mål. Jag vill, jag vill, jag vill!

Ska dra upp lite strategi. Snart. När gröten i skallen lättat lite.

Mamma Mia

Det stormar hos Skugge igen.. Den här gången är det privata branmorskemottagningarna Mamma Mia som får olika omdömmen av läsarna. När jag väntade barn nr 1 gick jag på Serafen, dvs inte privat. Det var alldeles utmärkt. När jag blev gravid med nr 2 bad jag om att få komma tillbaks till min gamla barnmorska, men hon skulle själv ha barn så det var ingen idé. Kontaktade den mottagning jag tillhörde, men skulle få vänta så länge på ett besök att jag inte skulle kunna göra ett NUPP-test (heter nu KUB). Då fick jag panik och ringde till Mamma Mia. De har varit helt fantastiska! Alltid samma barnmorska, utom två gånger när hon var på semester. Det gick alltid att ringa och lämna meddelande på hennes svarare så ringde hon tillbaks samma dag. De hade jättebra koll på mitt hb, de kollade det massor av gånger. Jag fick hjälp att träffa en psykolog eftersom jag haft förlossningsdepression tidigare. Och inte minst, när magen växte dåligt fick vi göra ultraljud samma dag som de upptäckte det samt två uppföljande ultraljud för säkerhets skull. Jag har bara positiva saker att säga om Mamma Mia och rekomenderar dem till alla som är gravida. Det är kanske konstigt att vänstervridna jag väljer det privata alternativet, men när det gäller mina barn så går de före ideologi och politik.

psykopater

På jobbet pågår en riktig forskarhärva där anklagelser om stöld haglar från andra sidan jorden. Inget jag är involverad i personligen men det hela ger instutionen skitdåligt rykte. Det läskiga är att den anklagade forskaren inte verkar fatta att han gjort något fel utan snärjer bara in sig djupare i nystanet. Nu hoppas alla att de ska sparka ut personen. Vederbörande visar en del psykopatiska drag, men det innebär ju för all del inte att man är psykopat.

Man undrar ju...

Jag känner mig som ett ras, ringar under ögonen, gulblek och risig i håret. Ändå säger alla, du ser MYCKET piggare ut den här gången, förra gången hade du jättemörka ringar under ögonen. Man undrar ju hur man såg ut då egentligen? För jävlig förmodligen. Men det är sant den här gången blev jag bara av med 300 ml blod och inte 2000ml som förra gången. Sen finns massa andra faktorer som spelar in och jag känner mig faktiskt inte i total chock den här gången. Att få första barnet var utan tvekan den största omställning jag gjort i mitt liv. Ingen hade någonsin kunnat förbereda mig på hur det skulle bli även om jag skulle läst en miljon artiklar om det och pratat med tusen människor.
Nu när vi skulle få barn nr två mindes jag bara ångesten, sömnlösheten, rädslorna, maktlösheten, ja allt som var tufft och svårt med att bli förälder. Inte undra på att jag var skräckslagen inför att få det här barnet. jag har ju vädrat ganska mycket i bloggen...Inte visste jag att i och med att man gått igenom det en gång så blir det inte lika farligt andra gången. Man vet att allt är övergående. Att det som är jobbigt idag kanske gått över imorgon (eller inte). Man är ju en riktig familj med rutiner redan innan, så det finns redan en vardag. Man har gjort massa misstag och lärt sig av dem. Man har lägre prestige och lättare för att prova på olika sorters lösningar på problem. Kort sagt, hittills är allt bättre och lättare med nr 2. Piggare är jag också, inte mycket men tillräckligt.

traderafynd

Första tröjan har kommit, den är skitsnygg och sitter utmärkt!

JAG vill ha en guldstjärna

Nu hackar visst alla (linda, fotbollsfrun, belinda) på föräldrar som har belöningssystem à la supernanny åt sina barn. Vilken tur att jag aldrig hann införa det här hemma, nu är jag så rätt fortfarande. Hann och hann, jag hittade aldrig tiden mellan amningar, matlagning osv. Det som hände var att vi fick styr på det ändå, tack vare att vi snackade ihop oss ordentligt och ett tillfälle min man tog i flykten. Men gudarna ska veta att det inte är helt trivialt att vara päron. Det känns ibland som att man gör fel hur man än vrider och vänder sig. Ju fler man lyssnar på dessto värre tenderar det att kännas.

kungsholmen

På dn.se länk sthlm finns stockholmstest. Jag har gjort två stycken: Hur mycket stockholmare är du? - jag var självklart stockholmare ut i fingerspetsarna. Det andra testet var - vilken stadsdel är du? Till min stora besvikelse är jag tydlig Kungsholmen- booooring

veckans höjdpunkt?

Mamma kommer hit om tio minuter, vi ska tvätta. Min tvättstuga ligger tio minuers promenad bort men eftersom morsan är i extas över manglarna där kommer hon hit och hjälper mig tvätta och framförallt mangla lakan. Jag har inte haft manglade lakan på mer än tio år. När vi flyttade hemmifrån fattade varken jag eller brorsan att man faktiskt kan skita i att mangla. Sen för tio år sedan flyttade jag till ett hus utan mangel, då började förfallet...

Det är inte veckans höjdpunkt men det ska bli skönt att fylla skåp och lådor med ren torr tvätt, jag har till fem fulla maskiner plus två udda maskiner (ylletvätt och rött som fäller järnet), mamma har t o m med sig lite egna lakan som ska manglas, snudd på perverst. Vi ska äta semlor också - nu blev ni allt förvånade haha.

Lillplutten var vaken mellan fyra och sex i natt så jag är ganska manglad själv...


lite obehagligt

När man söker på mitt namn på hitta.se så får man upp inte bara nummer och adress utan dessutom en bild på mitt hus och en notis om när jag fyller år. När gick jag med på att hängas ut så fullständigt? Jag vet inte om jag riktigt gillar det. Kanske dags för hemligt nummer?

Snark

Min man snarkade lite i natt, fast han låg på sidan och sov. I det läget snarkar han bara när han är full eller är förkyld. Inatt gällde det sistnämnda. Förr skulle jag petat till honom för att han störde min dyrabara nattsömn. Förr när jag inte snarkade det vill säga. Alltså, jag har alltid snarkat, högt och ljudligt oavsett om jag ligger på rygg eller sida. Men det fanns en tid då jag trodde att jag var snarkfri, att det bara var min man som snarkade. Jag blev tvungen att erkänna för mig själv att jag visst snarkar efter följande händelse: Jag vaknar en natt av jättehöga snarkningar, vänder mig om för att peta till min man och inser att sängen är tom. Jag har snarkat så jävla högt att jag väckt mig själv. Länge efter den incidenten så påstod jag att jag bara snarkar när jag ligger på rygg, men nyliga antydningar från min man har fått mig att inse att jag snarkar JÄMT. OK, så är det väl. Man ska inte snarka i glashus eller vad det kan heta, därför petade jag inte till min man i natt. Jag är beroende av att han är utvilad. Eller så utvilad han kan vara när han delar säng med snarkande fru och två bökiga barn.

23194 kb

En kollega har skickat mail med filer om 23194 kb. Gissa om mailservicen blev seg.

bullmamma

Mina egna semlor blev naturligtvis jättegoda, det vore förmätet att betygsätta dem själv. Har tyvärr ingen opartisk bedömmare som kan hjälpa mig.

sött

Man får hjärtknip när man hör storplutten säga följande till lillplutten som sitter i babysittern: Jag är kär i dig!

Intressant bok

Min kompis har tre barn 14, 4 och 2. Hon är intresserad av psykologi och sånt. Flera gånger när jag pratar med henne refererar jag till en tv-serie som gick på SVT där en dansk forskare pratade om hur ens placering i syskonskaran har inverkan på ens personlighet och val i livet osv... Jag har bara sett ett par avsnitt men inser att han måste skrivit en bok i ämnet. Vilken professor vill inte prångla ut sin forskning? Så igår hittade jag boken, skickade genast efter den! Det bästa är att jag hinner läsa den och sedan kan jag skicka boken  med hennes son som kommer till stockholm och gör prao om några veckor!

mörkt

Hela lägenheten är nedsläckt sånär som på lite levande ljus och akvarielampan. Ljudbilden är soft, etiopisk jazz. Allt för att få den övertrötta bebisen att somna. Jag låg med honom i sängen i en timma och ammade och gosade i svag belysning utan något vidare resultat. Vår övertrötta bebis sover ett par minuter sen vaknar han och gallskriker, sen tar det fem minuter att få honom lugn och efter fem tio minuter somnar han, sover ett par minuter, vaknar och gallskriker... om och om igen. Stora killen var likadan. Det bästa är att söva dem innan de blir övertrötta men det är svårt att få in tajmingen. Det enda man kan glädja sig med är att det blir bättre. Och vips är de nästan fyra och somnar glatt till en godnattsaga eller två. Fast vad hjälper det när man själv är utom sig av trötthet?

kom igen

Jag har "vunnit" ytterligare en auktion på Tradera. Nu får det räcka. Den tredje amningstoppen är ett frågetecken eftersom jag misstänker att den kan vara för liten. Skit samma, tillsammans oc med porto kostar alla tre lika mycket som en ny. Väntar nu bara på mail från säljarna, vill betala fort fort så att tröjorna kommer så snart som möjligt, hatar att vänta.

Dagens bragd är att ha bakat semlor med supersur bebis. Far och storplutt åker pulka och jag har knådat deg för brinnande livet ackompagnerad av illvrål! Nu är de färdiggräddade och väntar på att bli monterade samt uppätna av mig och en frusen pappa. Storplutten får en specialbulle i form av första bokstaven i hans förnamn med massor av pärlsocker på så han blir nog också nöjd.

Alimentas semla

Det blir inga semmelbilder, ni vet ju hur en jäkla semla ser ut. Käkade en Aliment semla i veckan. Den får 1 i betyg. Torr bulle utan tyngd, hårdvispad grädde som smakade smör. God mandelmassa men extremt snålt tilltaget, man ska inte behöva leta efter mandelmassan. Det var typ en tesked i, fy skäms Alimenta. Pris 22 kr, Om semlan kostat max 15kr hade betyget höjts en aning, men eftersom man får en semla med betyget 3.5 (och mycket mandelmassa) på det lokala kondiset för samma pris känns det som att man kan kräva mer.

vid närmare eftertanke

Gravidkläderna tycks inte röna lika stor upphetsning på tradera som amningstopparna. De flesta auktioner har typ noll bud...

Snö

För ovanlighetens skull är jag glad över snön. Igår stod jag på en lekplats och frös häcken av mig och önskade snö och pulkaåkning åt min son. Simsalabim, så kom den igår kväll santidigt som killen på bolibompa låtsades trolla fram snö, snacka om timing. Gissa om alla stockholmskids har lilla julafton idag?

traderoman

Har handlat två begagnade amningströjor i svart för 204 kr på tradera, shit det är helt beroendeframkallande... Man inbillar sig att man vinner auktionen fast vaddå vinna? Kan man kalla det vinna när det handlar om att man i slutändan ska betala? Fast jag gillar idén med att handla av varandra, att man säljer använda grejer istället för att kasta eller låta ligga i ett skåp. Ska sälja rubbet själv sedan, alternativt ge bort beroende på om någon i bekantskapskretsen behöver. Kom på att jag har gravidkläder att kränga direkt...

pinsamt

Efter en jättejobbig dag följt av en helveteskväll av gråååååt och skriiik och bärande så var jag så slut så att jag grinade, trots att det var min man som bar mest de sista och värsta timmarna. Och jag skäms att säga det, min man bad mig lämna idadag, fast sen lämnade han i alla fall, fast han hade velat åka in tidigt och jobba ordentligt. Jag önskar att jag vore en sån där staaaark kvinna, som bara biter ihop och orkar och inte har svarta ringar under ögonen och grinar och som bara orkar lämna och hämta och städa och diska och laga mat och har en miljon ungar men klarar allt ändå. Men jag är en svag liten mes. Måste ha någon stor fördel ändå. Vet inte vad det är. Jo jag gör goda hamburgare och hamburgare är precis vad jag lovat att bjuda på till middag idag. Ett stort lass hamburgare som kompensation för fiskbullarna som låg i matlådan idag.

kinkig

Sitter här och enhandsbloggar med en mycket kinkig bebis som inte vill amma, inte vill sova utan bara hänga på min axel om ens det. Han skriker vad jag än gör med honom. Han har förmodligen magknip.

grönt monster

Det är en tjej på min mans jobb som stöter på honom. Trots att han är gift och har småbarn erkänner hon glatt att hon spanat in hans lilla rumpa... På ett sätt tycker jag att han förtjänar lite positiv uppmärksamhet, fast mest tycker jag att hon ska ge fan i min man. Men riktigt svartsjuk, det är jag inte. Jo, jag är svartsjuk, men jag upplever inte just henne som ett hot. Om hon utgjorde ett hot då skulle de äta lunch varenda dag, maila roliga saker till varann och fika bara de två. Skulle det vara så det låg tll skulle jag gå på krigsstigen, inget snack om saken. Men nu verkar det vara envägs-intresse, och hon kan ju inte rå för att hon fick upp ögonen för min höjdarsnubbe typ tio år för sent.

nya jeans

När jag sa att jag hade nio kilo kvar så tog det bara någon vecka så hade jag blivit av med två kilo, dvs det var vatten som var kvar efter graviditeten. Efter fyra veckors amning har jag dessutom förlorat ytterligare ett kilo, det gick snabbare än jag trott. Jag känner mig helt OK i kroppen redan, lite väl dålig hållning fortfarande men annars tycker jag att jag ser oförskämt bra ut i kroppen för att vara snart 36 och ha fött två kids. Jag firade detta med att klämma ner mig i makens tightaste rock´n´roll jeans och se på fan, de satt riktigt bra! Jag pep iväg och köpte mig ett par egna i precis samma storlek. De kostade blott 399 och dessutom kan min älskade man överta dem när jag blir smalare. Skönt med ett par smala svarta jeans, preggobrallorna har börjat sitta väl dåligt på sistone...

Snälla mammor

Jag uppskattar verkligen två snälla tvåbarns-mammor på dagis som är oerhört vänliga och har gett mig goda råd om hur jag ska kunna hämta med bebis i släptåg. Bärsele it is! För övrigt ser man två kategorier av barnvagnsförare runt trerycket här, halv tre sitter alla förstagångsföräldrar på fiket och smaskar bulle, de med fler barn står på ICA och handlar innan de ska hämta på dagis...

koncentration

Jag har skitsvårt att koncentrera mig på ljudboken. Har lyssnat typ trekvart på två dagar men det känns som jag inte vet vad den handlar om riktigt. Har jag missat hälften? Någons älskarinna ligger på en säng och vill göra det? Jag kanske behöver öva mig i koncentration. Låg för övrigt på sängen själv en timma och försökte sova, det gick inte, måste öva mig på det med.

För att slippa gårdagens eftermiddagskatastrof är maten enkel och dessutom förberedd och det har gått avsevärt lättare att laga mat och amma samtidigt. Har dessutom köttfärssås och spagetti i beredskap åt matvägraren...

KA-O

Kristin Axen-Ohlin är inte min favoritpolitiker av förklarliga skäl. Jag blev dock imponerad av att hon vågat erkänna att det blivit för mycket alkohol. Fast sen kom det klassiska, "jag är inte alkoholist" Nehej, varför går du hos AA då?

Och sen det bästa citatet som är svar på frågan i fetstil nedan:

Ursäkta, men är det din uppgift att hämta skjortor på tvätten?


- Hrm, det var några volangblusar också. Vi har en väldigt traditionell arbetsfördelning hemma. Barnen förväntar sig att det är jag som gör saker.

Jaha, finansborgarrådet har gått in i väggen, men för barnens skull tar hon och gör allt själv ändå...
Skjortorna kanske någon pigg muffare skulle kunna tänka sig att hämta istället så att finansborgarrådet kunde ägna sig åt att sköta stadens politik, eller åtminstone att krya på sig?

gult? vitt? grönt!

Storplutten har visat förkylningssymptom sedan i lördags, får inte pussa lillebror i ansiktet. Fast vad spelar det för roll när han pussar pappa som pussar mamma som pussar, ja ni förstår. Själv har jag pussat på min man som klagat på att han nog åkt på något och självklart nobbar man inte en puss från en storplutt hur snorig han än må vara. Nu kliar det i svalget och jag minns med ångest hur det var när storplutten åkte på sitt livs första förkylning blott 19 dagar. Lillplutten är 26 dagar och jag betvivlar att han skulle klara sig undan. Hur gör man, måste man flytta ut på landet och bli självförsörjande för att slippa undan? Lite höns, en ko, ett par åkrar... Inte riktigt min dröm. Jag har inte bacillskräck, men sjuka bebisar gör mig rädd.

spa

Min älskade man hörsammade min önskan, arrangerade en varm dusch med soft belysning, uppvärmd handduk och lite god lukt. Skrubbade mig dessutom på ryggen. Det räckte för att jag skulle sluta bråka med storkillen och sedan orka med en del kvällsskrik från lillkillen. Idag ska jag förbereda maten så jag inte behöver försöka laga mat, amma och underhålla trött storebror på en och samma gång. Ska sova en stund mitt på dagen för en trött mamma är minst lika stor orsak till bråk som ett trött barn.

Jag vill inte vara ensam

Det är sonens i särklass vanligaste kommentar. Själv fantiserar jag om att vara ensam en timma, ta ett bad, bara vara mig själv och slippa vara ambulerande matmaskin och slippa tjafsa om varenda detalj i tillvaron.

Jag mötte Lassie

Häromdagen hade vi massiv kändis-spotting. Täppas, WW-Magnus Carlsson och sist den blonda i kvarteret skatan. Magnus var höjdpunkten, dessutom hade han en sån jacka som jag tycker min man ska ha. Fast det är lite töntigt att skryta över vilka kändisar man sett när man bor i Stockholm, det går ju tretton på dussinet i huvudstaden...

Blooms semla

Jag ska börja plåta alla semlor jag äter med min kassa mobilkamera. Sen ska jag roa mig med betygsättning och analys.

Utan bild: Min andra semla kom ifrån Blooms på Hornsgatan 54 (söder, stockholm) den får 3.5 i betyg. Bullen och mandelmassan var jättebra, men betydet dras ner av för hårt vispad grädde som inte var tillräckligt sötad. Plus är dock att man kan välja på normalstorlek eller minisemla. Tyvärr vet jag inte priset.

magknip

När jag struntade i mjölkprodukter för att se om lillpluttens kvällsskrik blev bättre fick jag tips om vegan-semlor, men det var mer skoj att läsa receptet än att faktiskt tänka sig att göra dem. Laktosfritt har jag också fått tips om, det känns enklare, för det finns ju laktosfria produkter att köpa. Men nu har vi haft två relativt lugna kvällar (relativt = inte tre timmars vrål) trots att jag druckit mjölk så det verkar inte vara problemet. Det är väl bara att bita ihop, det går ju över så småningom. Dessutom är jag mer tacksam om lillplutten inte är vaken på natten och gallskriker då i timmar, för det är oerhört tärande och dessutom är man rädd att störa om beban skriker mellan tre och fem.

udda eller svensson

Poblemet med barnvagnsgruppen kanske ligger hos mig. Är jag en udda typ? Förmodligen. Kämpar jag för att verka normal? Ja. Märks det? Förmodligen.



aj

Stod på en trottoar på söder och försökte övertala en mycket trött storplutt att följa med oss, han ville inte gå själv och ingen (hans pappa) orkade bära honom längre. "men vi kan ju inte bara lämna dig här, vem ska då natta dig på kvällarna och ge dig mat och krama dig och titta på bolibompa med dig?" då kom det, "men du har ju en kille, det räcker ju". Det sved. Kramar och pussar och försök att förklara att vi inte alls vill ha bara lillebror och sen lite mer lirkande. Plötsligt hör vi en röst någon meter ovanför oss säga "om jag tutar, följer du med mamma då?". Vi hade visst haft publik i form av en lastbilschaffis. Efter att ha fått höra på världens högsta tuta orkade storplutten gå ett helt kvarter, sen fick det bli pappas axlar ändå.

no no

Det gick inte att få in ljudboken i iTunes, men det gick att spara den på datorn i alla fall!

Semla nr 2

Skulle handla semlor, när jag kom på att jag skulle avstå från mjölkprodukter idag. En semla blev det, till min man och en annan sötsak till mig. När jag fick påsen med en bild på en semla frågade en sån där go´ och gla´ tjej på gatan mig om det var årets första semla. När jag svarade nej höll hon på att smälla av!

Å ena sidan hoppas jag att lillkorven slutar skrika om jag avstår från mjölkprodukter, å andra sidan hoppas jag det inte, hur fan ska jag kunna leva utan semlor?

Funderar på att köpa hörselskydd, han har ju ont i magen och skriker ju ändå, det känns som att man orkar bära honom lite längre om man slipper höra de värsta vrålen. Det är så synd om honom, han blir övertrött till slut och kan inte somna och skriker bara därför.

Kattlåda

Bytte kattlådan idag för första gången sedan i mars. Det var intressant. Nej, det var äckligt och dessutom helt ointressant att blogga om, ha ha!

Barnvagnsmaffian

Vi skulle gå och ta en fika jag och min man. På fiket var det proppfullt, barnvagnsmaffian hade ockuperat stället. Vi hittade en plats, men bestämde oss för att handla med något hem istället. Just som vi skulle gå, var visst maffian klara, de stod utanför (typ tio stycken) när vi kom ut. Alla med de trendigaste barnvagnarna (bugaboo och kronan of course) i den senaste färgen (brun) och med bajsmaskiner från topp till tå klädda i polarn och pyret kläder. Själva såg de så där oförskämt pigga och fräscha ut, hade snygga kläder, snygga frisyrer och dyra amningströjor hela bunten. Vi fick ågren av dem både min man och jag. Vi mindes med skräck vår egen "mammagrupp" (pappor undanbedes) som fick oss att känna oss som idioter hela tiden. Jag blir faktiskt gråtfärdig när jag tänker på den gruppen, men i efterhand inser jag att de under ledning av en tjej (Josefin) utövade mobbing mot mig och min man samt ytterligare en tjej som Josefin av någon anledning inte gillade. Sjukt att tjejer i trettioårsåldern har behov att utöva härskartekniker på medsystrar för att känna sig bättre. Mammorna i gruppen vi såg idag kanske är toppen, och om jag letade kanske jag hitta en jättebra mammagrupp men jag vågar inte riskera att möta en Josefin-styrd grupp igen.

Bibliotek

Herregud, ännu en fördel med att flytta hit. Det finns ett litet bibliotek här! Min man har lånat böcker i omgångar åt lillplutten och det är bra, man kan faktiskt inte köpa allt man vill provläsa. De har en jättegullig barnhörna och allt är sådär slitet och tidigt åttiotaligt som det ska vara på en bibla. Själv skaffade jag ett nytt kort (tappade bort mitt gamla i början av nittiotalet) och har lånat en ljudbok på CD. Jag ska vara fräck och ladda in den i iTunes, inte för att ge den till någon annan, utan för att jag verkligen behöver gott om tid för att lyssna igenom 16 timmars högläsning. I normala fall klämmer jag en bok på ett par dagar men med bebis går det mycket långsammare. Ändå läser jag så fort jag kommer åt. Jag tänkte i alla fall att om jag har ljudboken på datorn så kan jag lyssna i vardagsrummet när jag har tid på dagarna förutsatt att lillkorven inte vrålar för då kan Reine glömma att jag hör att ord av vad han säger. Och blir det så att jag inte lyssnar alls kan jag lyssna med iPoden på tunnelbanan i höst när jag börjar jobba. Fy vad jag tycker att det känns som att stjäla att ladda in en låne-ljudbok i datorn, ni ser ju, jag tar till vad som helst för att ingen ska tycka att jag är ett svin.

sista dagen

Det är näst sista dagen på vår gemensamma föräldraledighet. Det känns trist. Jag ser inte direkt fram emot att vara själv, även om jag inte skräcklsagen som jag var med första barnet. Bebisen gallskriker hela kvällarna just nu och det känns ju så lagom roligt att veta att det vi är vana att ha som vår kvällstid (efter att storplutten somnat vid 20:30) kommer att bestå av vrålande bebis och bärande, ammande, bärande, ammande. Han har skrikit till strax före midnatt ett tag nu. Enda fördelen med vrålen är att han efteråt har varit så matt att han sovit ända till tre innan han velat amma igen. Men det är en ganska klen tröst. Fast jag har förtröstan, det kommer vara upp och ner ett tag framöver, sen kommer det faktiskt bli bättre. Jag hoppas att det inte är kolik. Ska prova att inte dricka mjölk idag och se om det blir någon skillnad. Jag är glad att vi tagit oss igenom den här karusellen med ett barn, det känns som att vi inte kommer låta det här tära lika mycket på vårt förhållande den här gången. Det är inte värt att kasta sig på varandras strupar bara för att det är jobbigt, vi behöver ju varandras stöd mer än någonsin.

spel

Jag köpte ju Da Vinci koden spelet som bröllopspresent till mig och min man. Det var så där. Dels gick det ruggigt fort att spela igenom, dels var det väldigt mycket slagsmål. Vi undrade lite vem de tror är målgrupp egentligen. Jag köpte spelet för att jag trodde att det skulle vara massor av knepiga gåtor att lösa och möjligtvis en del smygande. Gåtorna var OK, men inte svåra, men att behöva slåss typ oavbrutet var löjligt. Slagsmålen utvecklades inte heller, det var samma rutin hela tiden, trycka på rätt knappar vid rätt tidpunkt, precis den typen av spelgrejs som jag är skitkass på. Jag har inget emot att slåss eller döda i ett spel, men då måste jag få coolare vapen eller bättre förmågor ju mer jag spelar. Betyget bli en svag tvåa (av fem).

Större succe gjorde årets julklapp till min man, han fick Bully av mig. Han älskar det. Bra. Snyggt är det också.

internet kaos

Vårt internet kraschade ordentligt för ett par dagar sedan. Vi har levt i ett vacuum i väntan på reparatören som dök upp idag. Ingen av oss jobbar, annars har man ju nätet på jobbet och då är det inte så jobbigt att det inte funkar. Nu har vi i alla fall haft besök av två snälla reparatörer som gett oss ett nytt modem och kopplat ihop allt åt oss, så nu ska det väl funka... Det verkar som om vi själva kopplat fel från början när vi flyttade in, sedan har modemet belastats så hårt att det pajjat. Jaha, tur att man får hembesök.

Får se om jag kommer ihåg alla en miljon saker jag fantiserade om att få blogga om när jag inte kunde...

Bordsskicket

Vi har inte infört belöningssystemet ännu, däremot var min man radikal i förrgår och sa till lillplutten att om lillplutten bråkade och provocerade oss skulle han inte leka med honom efter maten. Bråk och provokationer blev det och straffet att inte få leka med pappa tog verkligen skruv. Vi har nog kört med tomma hot lite väl mycket, för lillplutten trodde verkligen inte att hans pappa skulle stå fast vid sitt löfte... Igår var det betydligt lugnare vid matbordet. Min man tog ett snack med fröken på dagis och det visade sig att han har svårt att koncentrera sig där med och gärna sjunger och leker med maten. Man kan inte gärna tvinga en unge att koncentrera sig, men bara vi blir av med provokationenrna så är jag nöjd. Jag ska fortfarande införa belöningssystemet. Jag tycker att lillplutten själv kan få sätta upp målet med belöningarna. Bra men ganska maffiga belöningar tycker jag är Skansen, Junibacken, gå och bada, Vasa-museet eller äta på något ställe vi inte provat förut. Vad är vettigt att ha som mellanstora belöningar? Eller ska det vara såna här projekt som gäller? Ibland kan jag bli helt andfådd inför ansvaret det innebär att vara förälder, man är så jävla rädd att göra fel i vissa frågor.

blåsa stålar

Det är den sjätte i månaden och vi har redan hunnit göra av med 3000 av 4000 på ICA-kontot. Nu blir det till att snåla fram till lön. Bebisar använder absurda mängder blöjor, vi hade liksom glömt det...Sen var ju allt annat slut också, som tvättmedel och annat jox. Nu kan vi alla fall gå på muggen och få torka oss med mjukt vitt toapapper fram till den 25:e. Just det fluffiga pappret är en smärre besatthet hos mig. Jag höll alltid på att dö av skam när polarna använde toaletten hos oss och jag insåg att vi bara hade grått en-lags papper som var stulet och stämplat med morsans jobbstämpel på sidan...

Pengar i sjön

Pengar i sjönKom överens med stora lillplutten att han får någon annan slags kaka än just semla nästa gång. Hans semla såg nämligen ut så här efteråt, det enda han åt var lite grädde, allt annat dissade han. Nej förresten, florsockret gick ner också. För övrigt får årets första semla 3½ i betyg, helt klart godkänt. Den inhandlades på  Årsta konditori.

Bert änd dö sämmels

Fast Bert verkar ju ha legat av sig på semmelfronten... Synd att det inte framgår vad Bert och bagaren tycker om det färdiga resultatet...

Mums

Jag har köpt årets första semlor. Jag är som Bert Karlsson. Jag har längtat sen i september. Det blir efterrätt idag!!!

Sova

Min man och jag kommunicerar via våra bloggar. Är det knäppt eller? Är det som att prata med varann genom barnen (som jag är livrädd att vi ska börja göra). Häromdagen ringde min bästis som bor i norrland, vid ett tillfälle under samtalet blev jag arg på storplutten som stod och knaprade på pepparkakshuset, jag sa "sluta", sluta", "sluta" och till sist vrålade jag "SLUTA" så att min man vaknade ur sin eftermiddagsvila. Sen fick jag ångest. Min kompis sa "vill du ha mindre ångest?", ja tack, "häromdagen ville mina barn (2 och 4) leka med mig, då vrålade jag åt dem att - om eran jävla pappa hjälpte till att städa, laga mat, diska och tvätta så att jag slapp göra precis allt själv när jag kommer hem efter att ha arbetat i nio timmar så kanske jag kunde leka med er, nu får ni snacka med honom om ni vill leka". Ja, det dämpade min ångest, hon gjorde det jag är mest rädd för, hon pratade med pappan genom barnen och alla överlevde dessutom, fast hon hade rå-ågren efteråt. Snällt att bjuda på det så jag fick må lite bättre.

Men kommunikation via bloggarna då? Är det dåligt? Vet inte, egentligen är det väl dåligt, jag borde bli bättre på att be om det jag vill, men jag är ju en fegis. Den här gången var det i alla fall något som gagnade mig, när jag skrev om att jag var orolig över att behöva lämna på morgnarna, erbjöd sig min man att lämna om jag bara tog hand om merparten av hämtningarna. Gissa om jag slog till direkt! Värsta bästa dealen. Synd bara att jag ska behöva en blogg för att kunna säga hur jag känner i olika frågor. En fördel är att jag åtminstone får saker sagda överhuvudtaget. Men min shrink (som jag inte träffar längre) skulle nog tycka att det var förfärligt, ha ha.

I min lilla bubbla

Jag lever verkligen i en liten bubbla just nu, dagarna innehåller små delmål som att få på sig kläder och göra rent akvariet och jag har hittills inte ens lyckats med att få på mig kläderna idag... Akvariet är jättegrisigt, kattlådan med, men igår lyckades jag faktisk tvätta lite. Så fort jag kommer att tänka på min forskning får jag svårt att andas, jag vet att jag ligger ruttet till för att lyckas bli doktor. Jag är glad att det blev ett barn till, att jag inte sköt på det ett par år för att få igång en karriär av något slag. Jag vet inte alls hur det blir med jobbet, men jag har lite tid på mig att lägga upp en plan. Tills vidare kan jag sitta här i min bubbla och försöka komma ihåg viktiga grejer som att skicka in moderskapsintyg till fk och be jobbet om ett intyg om min lönehöjning...Gröt i skallen.

amningstopparna from hell

Köpte en amningstopp på HM idag, 198 buck. Lååång kö till provrummen, provade inte, kom hem - what the fuck! En amningstopp i storlek small som är sydd för en kvinna med F-kupa? OK, jag är liten över bysten, men det är ju ett skämt att man förväntas ha två spärrballonger till tits, sorry men alla får inte det. Vad göra? Köpte en snygg tröja på MQ med omlottskärning över bysten (149 på rea), tillsammans med kofta (bylsig i cashmere ha ha, bylsigt är inne nu sa chefredaktören på ELLE) funkar det, så nu har jag fyra olika tröjor jag kan använda när jag ammar, det är OK. Utan att behöva visa magen alltså. Jag måste säga det till själv, för nu är det precis som jag sa, det har blivit som en besatthet. Jag har inte råd att handla en miljon tröjor på januarilönen heller så det är bara till att bromsa lite grann. HM-tröjan får omvandlas till cash ifall de inte har en mer välsittande variant, på HM sitter ju aldrig två tröjor likadant...

Lägesrapport

Allt är bra här, internet var nere ett par dagar så det gick inte att blogga, men efter att ha felanmält verkar det vara åtgärdat nu. Stora lillplutten är tillbaks till dagis, han verkade jätteglad i tisdags, men igår ville han inte bli lämnad och imorse grät han och sprang efter sin pappa. Tungt, speciellt som han verkar så lycklig när han väl är där. Det är väl en stor omställning att få ett syskon, jag sitter ju alltid med tutten i munnen på lillebror och har gröt i skallen hela tiden så jag är inget vidare sällskap varken för min man eller min son.

Jag fattar inte hur jag ska klara av att gå upp vid åtta och lämna honom på dagis när min man börjar jobba om en dryg vecka. Nu ligger jag kvar till nästan 10 varenda morgon, det låter skitlyxigt (och det är det) men jag ammar på nätterna. Ammar minst tre gånger á 30-60 min per gång, byter blöjor, klappar och söver bebis. Bebisen vill bara amma hela kvällarna också, så jag kan inte gå och lägga mig tidigt heller. Botemedlet heter förmodligen ersättning. Om jag låter min man ge lilla lillplutten ersättning på kvällen så kan jag lägga mig två timmar tidigare och då kommer jag klara av att gå upp vid åtta...

Konstigt nog tar det emot med ersättning, jag känner precis som med stora sonen att jag inte riktigt duger till. Att om jag inte ammar 100% så är jag en kass mamma. Konstigt, för jag sa till mig själv att jag inte skulle ställa så höga krav på mig själv den här gången. Min man skulle få hjälpa till mer osv osv, varför får jag det ändå inte att funka? Varför ställer jag inga krav på andra, och kräver av mig själv att jag ska vara perfekt? Jobbigt. Och frustrerande. När jag vet vad som är felet men ändå inte lyckas göra något åt det.

Fördel med barn nr 2 är i alla fall att inget kommer som en riktig chock. Med lillplutten kände vi oss så maktlösa och oförberedda på allt. Ska de skrika hela tiden? Ska man aldrig få sova? Ska man amma jämt? Ska det ta en timma att amma? Fast jag hade glömt ett par saker, som att det gör djävulskt ont att amma i början (bättre nu) och att man måste byta blöja flera gånger per natt, jag minns det bara som amningar, men blöjbytet innebär skrik och krångel och att bebisen vaknar till och inte riktigt vill somna om. Jag använder mina spa-lights som blöjbyteslampor de funkar i alla fall utmärkt.

Två timmar efter jag gick upp har jag lyckats komma i vanliga kläder, det tack vare att min man är här, det är också något jag undrar, hur i hela friden ska jag lyckas få på mig kläder när jag ska följa sonen till dagis? OK, han kan gå upp med sin pappa som kan hjälpa honom med hans kläder, men jag kommer sitta där i pyjamas med tutten i munnen och sen får jag dra på mig bylsiga byxor och stickad tröja utanpå pyjamasen och ta tvärbanan till dagis...Utan att ha borstat tänderna eller fixat håret, shit jag som är så fåfäng...Oh vad föräldraledigheten är underbar, som ett fluffigt rosa moln.

Fast det är underbart också, hittills mår jag bättre än förra gången och jag hade faktiskt glömt att man blir helt kär i sin bebis. Han är så liten, mjuk och pluttig och jag mår bra bara av att lukta på honom...

Vad jag saknar är att jag inte får bada och att jag ska vara utan min man hela veckorna, förra gången var vi hemma tillsammans i tre månader och att jag inte har körkort, shit vad skönt att ta bilen till dagis...

Vad jag uppskattar är att man är lite coolare med barn nr 2, att man får ha storasyskon på dagis 6 timmar per dag i sthlms kommun, att det snart är vår och då kommer bebisen vara större och jag mindre trött och då kan stora killen vara ledig med oss ibland och vi kan göra saker ihop. Att min mamma ska ha semester i slutet av januarti och har lovat att gå med mig till tvättsugan och köra en stortvätt där hon står för manglingen! Jag ska inte tvätta ett lakan innan dess...

Stulet

Snodde den här av Lilla Ego...

Vilken svordom använder du mest?
Jävla

Äger du en iPod?
Ja, jag har fått den av min man och numera också lånat ut den till honom eftersom hans egen är sönder så han går runt med en rosa, ha ha

Vilken tid är din väckarklocka inställd på?
Nu ingen tid alls, men annars 06:20-06:45 beroende på om jag lämnar eller inte

Hur många resväskor äger du?
En jävelstor och några ruttna mindre, alla i tyg

Använder du flip-floppar?
Ja, så fort temperaturen går över 15

Var köper du dina matvaror ifrån?
ICA, på ICA-kortet (vuxenpoäng)

Skulle du hellre ta bilden än vara med på bilden?
Vara på bilden, och helst bli snygg också, jag är skitfåfäng

Vilken var den senaste filmen du såg?
Mallrats 2

Du får ledigt idag. Umgås du helst med en hel barnfamilj eller med en väninna?
En väninna

Om du vann på lotto, vad är det första du skulle köpa?
Köpa loss lantstället

Har någon någonsin kallat dig lat?
Ja

Tar du någonsin medicin för att hjälpa dig somna snabbare?
Ja, melatonin

Vilken CD ligger i din CDspelare just nu?
Någon konstig mix av min man med både sent åttiotal modell introvert (typ New Order)

Vilken är världens bästa artist just nu?
Alltid Nick Cave

Har någon berättat en hemlighet för dig den här veckan och i så fall VAD?
Nej

När var senast någon stötte på dig?
Lääänge sedan

Vad åt du till middag senast?
Kyckling Vindaloo

Använder du huvtröjor?
Ja, har en på nu

Kan du vissla?
Ja

Har du någonsin deltagit i en demonstration?
Jepp, ropen skalla, daghem åt alla. Senast var det en reclaim the streets för femton år sedan...

Vem var den senaste som ringde dig?
Min bästa vän, igår

Vilken är din favoritåkattration på ett nöjesfält?
Jag sitter helst på bänken nu för tiden, men lite kärlekstunnel kan vara trevligt

Tror du folk pratar bakom ryggen om dig?
Ja, eftersom jag talar bakom ryggen på folk så måste jag nog förutsätta att det är så

Vilket riktnummer befinner du dig i?
08

Tittade du på tecknat när du var liten?
Ja, jag älskade tecknat, men det var inte så mycket sånt på TV när jag var liten så vi blev glada när vinjetten till anslagstavlan var på (det är sant!)

Hur stort är ditt närmaste köpcentrum?
Stort nog

Hur många syskon har du?
fem, men jag har bara delat uppväxt med två av dem

Är du blyg inför det motsatta könet?
Nej

Vilken film kan du alla replikerna till?
Ingen, men närmast kommer nog Stand by me och Rocky Horror Picture Show

Äger du några popband t-shirts?
Är Nick Cave, Einstürzende och Swans popband?

När flög du senast?
I mars tror jag

Hur många stolar står kring ditt köksbord?
Tre till fem beroende på omständigheterna

Läser du för skojs skull?
Ja, hela tden

Pratar du några andra språk?
Engelska

Diskar du din egen disk?
Varannan gång ca

Har du gråtit offentligt?
Oh ja, jag är väldigt lättgråten

Har du en stationär dator eller en laptop?
Stationär

Försöker du alltid lära dig nya saker?
Ja, åtminstone å yrkets vägnar

Vill du just nu göra några tatueringar eller piercingar?
Ja, en ny tatuering vore trevligt (min enda är femton år och trist)

Tycker du att killen borde bjuda på första dejten?
Nej det är larv som hör hemma i ett samhälle där man förutsätter att män tjänar mer än kvinnor (morr)

Kan du kasta macka?
Nej, trots idogt tränande så får jag inte till det

Har du någonsin varit på Jamaica?
Nej

Vad har du med dig in på bion?
Salt smågodis (utan gelatin)

Vem var din favoritlärare och varför?
En kemilärare och en mattelärare jag mötte på Komvux, utan dem hade jag aldrig valt mitt yrke. Bägge två lyfte mitt obefintliga självfötroende i dessa ämnen och fick mig att inse vari min verkliga begåvning låg

Har du dejtat någon av en annan religion?
Nej, min man är iofs uppfostrad som engelsk katolik men hans familj släppte allt sånt när de flyttade till sverige

Vad har du för väder?
mulet och fem plus

Har du en blogg?
Ja

Vilket var ditt favoritämne på gymnasiet?
Historia

Gillar du att flyga?
Ja, fast det är lite läbbigt

Vilket personlighetsdrag är ett måste hos en partner?
Empati

När sov du senast på golvet?
En sex, sju år sen i våra kompisars stuga som vi numera själva äger

Vilken är din favoritdrink?
GT

Gillar du din boende-situation?
Ja, jag är mycket nöjd

Vilken är din mammas hemstad?
Stockholm

Din pappas hemstad?
Stockholm

Hur många timmar måste du sova för att kunna fungera?
Minst 8

Är dina dagar fullbokade och stressiga?
När jag jobbar, ja

Hamnade du ofta i trubbel för att prata under lektionerna?
Nej, jag var klassens ljus tills gymnasiet, då hamnade jag i trubbel för att jag alltid sov på lektionerna, om jag nu dök upp

Vilken är din favoritfrukt?
Ananas

Bryr du dig om antalet kalorier i det du köper?
Ja, sedan min man gick med i viktklubb och gick ner 20 kilo så kollar jag allt, jag leker polis åt honom - inte bra...

Hur gammal blir du nästa födelsedag?
36

Är du petig när det kommer till stavning och grammatik?
Nej, jag har stort överseende med sånt - hos andra

Tror du på liv på andra planeter?
Ja, fast inte nödvändigtvis intelligent sådant

Vem var den sista personen som gjorde dig arg?
Min son

Tror du att Gud är man eller kvinna?
För mig är hon just nu en kvinna och hon heter inte gud utan min högre makt

Vad var det senaste du åt?
Frågades inte det ovan? Kyckling Vindaloo

Kommer du bäst överens med personer av samma kön eller motsatta?
När jag var yngre killar, numera föredrar jag att hänga med kvinnor

Hur valde dina föräldrar ditt namn?
Det skulle vara ovanligt (det är det inte) och inte sluta på samma bokstav som mitt efternamn börjar

Gillar du senap?
Ja

Vad säger du till dig själv när allt känns svårt?
Varför gav jag mig in på det här/valde jag det här/gjorde jag så här?

Skulle du någonsin hoppa fallskärm?
När jag var yngre och inte fattade hur dödlig man egentligen är ville jag, men då hade jag aldrig råd och nu - no way

Vilken karaktär från en film påminner mest om dig själv?
Film - ingen aning, men någon karaktär ur en Douglas Coupland bok kan jag lätt identifiera mig med

Har du någonsin köpt något från eBay, vad var det senaste i så fall?
Nej

Tycker du om att krama folk?
Både och, jag måste känna vederbörande och tycka om personen i fråga. Min man och mina barn kramar jag med glädje, 90% av alla mina övriga kramar är mer eller mindre ofrivilliga och enbart socialt tvång

Skulle du säga att du är trendig?
Inte som i Vogue, men jag är inte Josefssons-ute i alla fall...

Äger du en digitalkamera?
Ja, vi fick svärfars gamla (skitfin)

Vilka kändisar har du blivit jämför med?
När jag var ung och hade fluffigt hår, Julia Roberts, nu - ingen (fy fan vad det suger att bli äldre)

Stör det dig om någon säger att dom ska ringa men inte gör det?
Ja

Vilka böcker, om några har fått dig att gråta?
Grinade senast igår till Martina Haags beskrivning av hur dottern dricker tändvätska, spyr, kollapsar och blir hämtad med ambulanshelikopter. Grinar ofta till böcker, detta trots att jag försöker välja bort böcker som handlar om barn som råkar illa ut etc...

Tycker du att du är attraktiv?
Ibland, inte just nu dock

Vad är du allergisk mot?
Pollen och katt (fast jag har två stycken)

Får du dåligt samvete efter du ätit kött?
Jag gillar riktigt fint kött, men det äter jag oerhört sällan. Trots att kött är en stor mijöbov så äter jag mina sega grytbitar och junkiga köttfärs som jag inte ens gillar och det har jag dåligt samvete för

Om du var född av motsatt kön, vad hade du hetat?
Puck som i En Midsommarnattsdröm, det påstår mamma i alla fall ibland, men jag tror inte pappa hade gått med på det, vi har väldigt traditionella namn allihopa

super-nanny-metod?

Efter att ha varit både ledsen och hämndlysten igår så funderade jag på om det fanns ett mer konstruktivt sätt att lösa matbordsproblemet. Nu ska vi testa ett belöningssystem istället. Det får bli något med fina klistermärken och så. Vi pratade om vad man ska ha för belöning, min man tyckte att fem trevliga måltider skulle motsvara en klubba på lördagen. Men han får ju redan en klubba på lördagen, så det måste nog vara lite bättre. Jag tycker att vi ska hitta på något när man samlat ihop tio klistermärken istället, typ gå på Junibacken eller en 4H-gård eller något annat lite mer jippoartat. Återkommer med rapport i ärendet...