En in en ut

Min man hinner knappt komma hem innan jag ska iväg. Jag har inte riktigt hunnit med. Det är bara två dagar och jag ska jobba, men jag måste ju packa lite? Trosor, bettskena och bok. Det räcker väl? Och skorna med stålhätta! Jag ska vara på en fabrik i två dagar.

mitt elkade barn

Lillkillen tar tag i mitt ben och mumlar "Jag elkar på dig mamma". Vilken kärleksförklaring!

Baka baka

Sonens sjuårsdag ska firas på liten skala imorgon med kakor och tårta. Samt de eventuella resterna av denna citron- & limepaj som är en verklig hit!

moderskapet

Mamma har fått sjukvård i hemmet, men orkade inte vara hemma med all ångest och oro utan blev inlagd på Långbro Park. Vilket fint rum! Som en bättre etta i Stockholms innerstad. Det känns lite dramatiskt att hon la in sig, men jag tycker det är tryggare att ha henne där. Önskar att vi hade ett rum till här, då kunde hon bo här och ha hjälp från dem hemsjukvården. Frågan är om det är värt för henne och oss att vi knölar in oss i ett rum för att hon ska få det andra? Jag frågade, men hon undvek att svara.

By the sea side

Min man har åkt hit och det är dödens trist utan honom. Han käkar fish'n'chips och traskar runt med blöta skor och babblar på sitt modersmål, the lucky bastard, och jag flänger mellan skola, jobb och dagis så svetten sprutar, men det är värt'et. Själv ska jag käka platta svenska chips och följa på lågstadiedisco, körsång, föllsekalas och har dessutom lyckats bjuda hem en vän + hennes barn på lördag kväll så det lider ingen nöd på mig, egentligen, ville bara gnälla lite ;)

Mer nördigheter

För naturnördar och pollenallergiker kan det vara intressant att följa hasseln och tussilagons blomning i Sverige under våren. Den som är mer seriös kan rapportera egna iakttagelser.

Den stora

Jag vill ha den stora, inte den lilla. I choklad. Fyller år snart... Nej, OK, det är absurt mycket för en födelsedagspresent. Men blir det bonus nästa år, då jävlar!

Märkligt

Barnen har så fasta sovtider så att man nästan blir mörkrädd. Det funkar bäst för oss föräldrar på det viset, men det rullar ju mest på och man tänker inte riktigt på det. Idag blev det tvärom, lilla somnade i bilen både på väg ner till landet och på väg hem. Istället för att stupa i säng 19:30 sitter ongen spritt språngande naken i soffan, käkar chips och tittar på lördagsfilm. Klockan är halv tio. Vågar man hoppas på lite sovmorgon i morgon? Snälla?

statistik är kul

Nördigt och roligt...Min mans efternamn är ovanligare än mitt, 18 personer mot 167 dito. (Och mer svåruttalat). Min yngste son har familjens ovanligaste förnamn, han delar det med 212 andra. Hur har ni det?

Tjoho!

Bilen är äntligen besiktigad!

Andys

Efter all vånda i helgen var det läge att göra något trevligt. Vi åkte till Andys lekland i Sickla. Vilken lycka! Vilken ljudnivå. Vilken sanslös plats. Vi hade åkte rutchskanor, simmade i bollhav, klättrade i labyrinter, ramlade och blödde näsblod (lilla) och avslutade med att proppa i oss enorma mängder kinamat. Nu: Mätta, glada och trötta.

Golliwog



Med anledning av Amandas
Noddy-inlägg har jag äntligen plåtat min mans Golliwog-handduk! Den är ju hemskt politiskt inkorrekt, men väldans söt. Det är två stycken på varje sida, på baksidan är figurenrna Gula på svart bakgrund. Färgen är gulare i verkligeheten och den har klarat sig förvånansvärt bra, men vi är ganska rädda om den nu för tiden. Fast i detta nu ligger den trots goda intentioner om att sparas i tid och evighet på badrumsgolvet efter ett tre-års-bad!

Fynd i vätan

Hittade en flaska Rosé på landet, den verkade klarat sig. Tänkte att nu jävlar ska jag efter denna jäveldag ta mig ett glas vin när solen gått ner. Så kom jag hem och gav bort den till barnvakten. Vilken guldkvinna! I över sju timmar har hon tagit hand om våra barn, lagat mat åt dem, lekt med dem, pysslat med dem, tagit ut dem och lekt med dem. Och inga pengar vill hon ha. Och dammsugt hade hon gjort och diskat och gjort rent diskbänken som var pinsamt äcklig. Speciellt under diskstället. Så genant. Minst en låda vin borde hon fått. Och ett gäng praliner.

Översvämning

Jävelångest, toan hade fryst och tanken sprängts. Vatten har forsat ut i hallen, in i sovrummet och genom bjälklagret ner i krypgrunden. Hur länge? Fuktskadat är bara förnamnet. Vi vet inte om vi kan bo där i sommar. Nytt badrum? Nya golv. Ny isolering... Kanske går det att torka ut underifrån, men jag är skiträdd att försäkringsbolaget kommer nobba eftersom värmen inte var uppdragen tillräckligt och vi inte stängt av och tömt ut vattnet i rören. Det löser sig förmodligen, vi får väl gå till banken i värsta fall. Jag känner mig fullkomligt dränerad.

Vänjer mig inte



Jag förstår varför jag måste göra det. Men det tar emot. Jag vill inte. Det är mars för i helsike. Mars!

Bajsfredag

Missat samtal på mobilen, kollar på nätet vem det kan vara innan jag ringer upp. Det är närmsta grannen på landet. Det rinner vatten ur krypgrunden. Han stänger av vattnet, men konstaterar att det verkar runnit ett tag. Läcka i badrummet? Det rinner ur golvet ner i krypgrunden där. Fan, fan fan. Och vi har ju lyckats med att skaffa körförbud på bilen. Den ska ironiskt nog besiktas på måndag. Får låna brorsans lilla blå. Lyckas t o m ordna barnvakt. Men snacka om att ha svårt att be om hjälp med barnen. Vi har bara barnvakt på bröllopsdagar, föllsedagar och när det är kriiis. Håll tummarna nu för att det inte är vatten i hela huset. Håll tummarna för att försäkringen täcker vad som än kan vänta oss. Håll tummarna för att vi kan bo där i sommar. Vad jag hatar att äga. Jag har alldeles för mycket kontrollbehov och är alldeles för rädd för såna här scenarion. Annars säger jag grattis till mig själv, mamma hade just 12:e mars som min beräknade förlossningsdag. Fast det tog lite tid, jag kom inte förrän 20 dagar senare.

Sniff

Jag gillar att lukta lite gott sådär, men sprayar jag på mig något snör det ihop sig i luftrören på mannen och astmatikern jag lever med. Mest älskade parfymen Gucci 2 sprayar jag alltmer sällan på mig av hänsyn till honom. Egentligen kunde jag väl ha den i handvärran och dutta på lite när jag kommer ut på gatan, men det känns lite konstigt att stå där och greja. Har ändå beställt parfymprover på två stycken jag är nyfiken på: Narciso Rodrigez for Her och Gucci Flora. Mest av allt önskar jag mig Victor & Rolfs Flowerbomb men hittade inga prover till salu just nu. men jag vet att jag gillar den, och vill egentligen bara ha en liten, 10-20 ml skulle räcka. Skälet är att basnoten är Patchoulli, jag är en sucker för parfymer med patchoulli (t ex Thierry Müglers Angel), men har en tendens att tröttna just på patchoullin efter ett tag, eftersom den har en trälig efterlukt som aldrig tycks vilja släppa taget. Krama din käraste småhippie-polare och du luktar billig patchoulliolja i en vecka. Om du nu har en små-hippie-polare. Själv har jag flera stycken ;)

Sötaste





Alldeles bedårande!

En annons för Liljevalchs från förra året.

Ooouch

Jag till kompisen: "Jag har köpt såna där vax-strips för ögonbrynen" Kompisen ba: "För i helvete, använd dem inte, de rycker bort huden" Jag ba: "Försent"

Vab

Vabbar inte bara en spysjuk treåring utan också en sjuåring med hostan from hell. Själv lyckades både jag och stora snika till oss en välbehövlig sovmoron (7:30) så det gjorde inte ens något att vi låg vakna en timma i natt och väntade på att hostan skulle avta efter påfyllning av Lepheton.

Vet int

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om nuförtiden. Jag kan inte blogga från jobbet och av någon anledning går det inte att blogga från iphonen, bara kommentera. Kanske med en annan blogmotor? Jag flyttar lätt i så fall. Nåja, mamma är sjukare och mannen är deprimerad. Jag är trött som ett ras på kvällarna och orkar mest glo i andras bloggar. Jag har läst en hel del. Fick tag på Hermann Hesses stäppvargen och även om själva huvudspåret inte är omodernt så är den så...tråkig. Jag orkar inte riktigt med tråkiga böcker just nu. Har funderat på att köpa hem Främlingen av Albert Camus i nyöversättningen och Äcklet av Sartre, men det kanske är så att de här böckerna som jag tyckte var fantstiska som ung bara är pretto och skitbooooring? Imorgon vabbar jag en kräksjuk tre-åring så då kanske blogglusten kommer tillbaks? Puss på er så länge!