pms

Jag har seriösa pms-problem. Det är inte roligt att erkänna, men så är det. Det är så illa att jag funderat på om jag inte behöver något slags SSRI-preparat. Det är inte katastrof varje gång, men typ varannan är det så illa att familjen går och hukar. Agressiv och depressiv på samma gång. Med en släng av självmordstankar. Men varför gör jag inte något åt det? Kanske för att det känns som ett nederlag att erkänna. Kanske för att jag är rädd att inte få hjälp om jag väl masar mig iväg till husläkaren. Psykiska åkommor och "kvinnoproblem" viftas ju som bekant oftast bort om det inte är fara för ens liv. Kanske för att det funkar hyggligt om jag sköter om mig och tar in varningstecknen i tid. Men efter förra veckans mastodontsvacka, med missade träningar, brist på sömn och utbrott som jag verkligen skäms för känns det som om botten är nådd. Jag har gjort upp en plan där jag under tre månader ska äta B6 och Agnus Castus och se om det hjälper. Annars lovar jag att gå till husläkaren.

Kommentarer
Postat av: Fru Filur (fd Zionezze)

Skit i hälsokosten o kör på ssri med en gång! Min gynekolog föreslog självmant att hon skulle skriva ut till mig, och det är det bästa jag någonsin gjort! Hade exakt samma symptom som du, aggressiv, bottenlös förtvivlan o lite självmordstankar. Men de försvann med en gång! Jag är som en ny människa o kommer aldrig någonsin vilja sluta med dem!!

Postat av: adrenalin

Oj vad du fick mig att börja fundera nu. Men jag undrar en massa saker... Äter du det hela tiden eller bara när du ska ha mens? Biverkningar? Jag oroar mig för att gå upp i vikt och att tappa sexlusten.

2011-04-18 @ 21:17:48
URL: http://adrenalin.webblogg.se/
Postat av: Amanda (Alla har en bok)

Hälsokost?

Du chockar mig nu, adrenalin.

Varför inte testa några munnar sockervadd i stället liksom?



(jag är för övrigt också frestad av ssri)

2011-04-18 @ 21:19:13
URL: http://allaharenbok.blogspot.com/
Postat av: Rebecka

Biverkningar är så klart individuella, men ville bara säga att jag som knaprat SSRi varje dag i snart två år har både normal aptit och samma sexlust som förut. Så det behöver ju inte bli så. Tala med ett proffs på saken! Kanske behöver du dessutom i så fall en låg dos? Kram

2011-04-18 @ 21:46:49
Postat av: adrenalin

Hälsokost av rädsla för att inte tas på allvar. ;) Men lite vetenskap har jag på fötterna, agnus castus skrivs ut av gynekologer mot pms-problem. Men jag lutar nog mot SSRI med lite fina puffar i ryggen, vem vet, jag kanske kan få bukt med min livslånga ångest med? Jag behöver verkligen höra att biverkningarna är OK, och att man kan leva med det.

2011-04-19 @ 08:39:14
Postat av: Amanda (Alla har en bok)

Bloggvännen ProjekTette tar tydligen bara vissa dagar i månaden, mycket nöjd, kolla med henne!

2011-04-19 @ 10:05:13
URL: http://allaharenbok.blogspot.com/
Postat av: Rebecka

De flesta jag känner som käkar har haft biverkningar i början (så även jag). Det är ju för att kroppen anpassar sig efter det nya som händer. Då hade jag huvudvärk och fick mer ångest. Eftersom jag visste att det skulle bli så (med ångesten) kändes det ok att hantera ändå. Efter några veckor var jag helt biverkningsfri. Kan bli torr i munnen emellanåt men det åtgärdas snabbt med ett tuggummi eller så. Vad gäller aptiten är jag numera alltid vrålhungrig på morgonen så fort jag slår upp ögonen, men mer så att jag petar i mig en banan innan jag hunnit göra klart allt än att jag äter mer än vanligt, det har jag aldrig haft ett behov av under medicineringen.

2011-04-19 @ 10:17:00
Postat av: adrenalin

Hmm, jag har ingen gynekolog. Måste klura på om jag ska skaffa en, eller om husläkaren funkar lika bra.

2011-04-19 @ 12:01:11
Postat av: fru filur

numera är det min husläkare som skriver ut dem. Från början åt jag bara 10 mg från äglossning fram till mens, men sen upptäckte jag att de inte riktigt räckte till. De veckor jag inte åt dem hade jag en sån oro i kroppen, som helt försvann så fort jag tog dem. Så nu tar jag 30mg från äl till mens o 10mg de övriga, funkar super! Har inte märkt nån skillad varken på vikt el sexlust, möjligen mer sexlust eftersom jag inte är ett åskmoln längre ;)

2011-04-22 @ 21:34:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback