Bara en gnutta angst

Hade glömt att f-kassan är f-kassan from hell. De betalar ju alltid ut för datumen 21:a i månaden till 20:e i månaden efter, det betyder att om din arbetsgivare har lönemånad från den första till den sista i månaden (det vanligaste) så kan du aldrig få ut mer än 2/3 av ersättningen den första månaden du har rätt till pengar. Bussigt. Hade jag inte varit så degig hade jag kollat upp det här i tid och sparat undan 1/3 lön, but well it's a bit to late for that now. Nu kommer det jobbigaste, och det involverar självklart mitt eget ansvar i frågan. F-kassan from hell bad mig tydligen för två månader sedan att be mitt lönekontor fylla i en tre sidor lång blankett för att kunna fastställa min sjukpenning grundande inkomst (SGI) och jag LÄSTE INTE BREVET, angst angst, det är ju mycket skönare om man kan skylla på någon annan... Så förmodligen behöver jag inte oroa mig för att bara få 2/3 av inkomsten, för jag kommer bara få hälften (och resten i januari) eftersom jag ska vara föräldrar"ledig" från 14/12 och f-kassan from hell behöver betydligt mer tid än ett par veckor att godkänna min SGI. Dessutom, ha ha, för att röra till det ordentligt så ska jag få en lönehöjning från 1/12, så jag kommer be lönekontoret fylla i den tresidiga blanketten två gånger på en vecka, hejhopp. Varför räcker det inte med en lönespec? Ja just det, folk fuskar ju. Precis som om jag inte kunde fuska lika mycket med den tresidiga blanketten? Vidare är det märkligt att man alltid måste fastställa SGI varje gång och att den inte hänger med sedan förra gången man var hemma med sitt barn. För övrigt är det inget större fel på mitt lönekontor, men löneassistenten som har just vår instution är faktiskt löneassistenten from hell, så jag vete fan om jag någonsin kommer få blanketten ifylld. Om du har orkat läsa så här långt (det hade jag inte gjort) så ska du få en liten anekdot. När jag sommarjobbade som personlig assistent fick jag en gång bara mitt OB utbetalat, dvs ingen timlön. Jag ringde till lönekontoret och tjejen som plockade fram min timrapport var mycket konfunderad, det var någon som kladdat i den med bläckpenna, strukit timmar, skrivit i en massa konstiga saker osv. Mycket skumt, eftersom jag skickat in den själv. Efteråt visade det sig att den ansvariga löneassistenten fått en knäpp, gjort så där med flera löneutbetalningar och sedan tagit livet av sig. Förmodligen pga andra orsaker än våra löner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback