a-kassa

Jag tänkte låta bli att blogga om a-kassan. Jag blir nämligen bara sur. Högerpolitiken går ju som vanligt ut över de som redan har dåligt med stålar. Oj oj oj, de fattiga kanske bara ska ta sig i kragen och lösa sina problem så behöver de inte vara fattiga. Förutom det faktum att någon måste jobba som vårdbiträde och någon måste jobba som uska, alla kan inte vara läkare och välbetalda. Okej, högern höjer a-kassan för att den ska bära sig själv, det kan jag förstå även om jag inte tycker att det är bra. Men sen kommer det här: från 2008 ska a-kassan vara obligatorisk. Jaha, vad är poängen med det? Var är högerns valfrihet då? Och varför kunde vi inte betala merparten med skattemedel då, om ändå alla ska tvångsanslutas? Jo för att  med skattemedel innebär det att de som är rika får stå för lejonparten, och det vore väl orättvist att de skulle tvingas försäkra dem som tar hand om dem, jobbar i deras företag, skurar deras toaletter (inte fan skrubbar man muggen själv på regeringskansliet) och torkar deras skit när de är gamla. Vill man tänka lite konspirationsteori så kan det här vara ett sätt att försvaga facket eftersom om du måste välja, fackavgift eller a-kassa, vad tar du? Höjer man a-kassan är det risk att folk går ur facket men stannar kvar i a-kassan. Bra för högern. Jag blir glad när jag ser alla protester mot höjd a-kassa, idiotregeringen kanske verkligen har förmågan att ena folk och få deras blod i svallning. Ego-tänket var inte så jäkla kul när gemene man blev drabbat. Regeringen föraktar nämligen gemene man .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback