Andra vuxna barn

Vuxet barn är beteckningen på på vuxna som är barn till missbrukare. Ursprungligen handlade det nog om alkoholism men idag verkar beteckningen funka på alla former av missbruk och dysfunktionella uppväxtförhållanden. Jag är definitivt ett vuxet barn med alla handikapp som det innebär. Det är därför jag försöker få in i mitt system att jag måste vara snäll mot mig själv, och att jag har rätt att sätta gränser. Att jag inte längre behöver blidka min lynninga missbrukarförälder och att jag har ett värde. Detta pga att mina föräldrar saknade förmågan att ge mig plats och utrymme, eftersom de trampat rakt över alla mina gränser.  Och eftersom de inte kunde ge mig känslan av att jag är värd något måste jag ge mig själv det. Jag hittade en länk till ett annat vuxet barn,  har inte hunnit läsa ordentligt ännu men det ser ut att vara där jag är minus mötena. Jag går i terapi istället. Det blev för mycket ångest och smärta och det räckte inte riktigt med bara al-anon möten. Men det är en oerhörd trygghet att veta att al-anon finns där när terapin är slut (i mars).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback