Min morbror

Min morbror är gift med min moster och alltså ingen riktig mor-bror. En del kallar inte sina mostrars män för morbror, möjligen sin ingifta morbror, men i min familj säger vi morbror, varför vet jag inte. Min morbror är 75 år och har nästan allt hår kvar, det är kritvitt och han fönar det varje morgon. När vi kommer släcker han sista ciggen och slinker iväg. Kvar står tv-n på hög volym, han tittar på Eurosport. Han tittar alltid på sport. Trav, skidor, fotboll, det kvittar vad det är, bara det är sport. Min morbror huserar i vardagsrummet, min moster har en egen tv i sitt arbetsrum, om hon nu vill kolla på något annat än sport. Han är folkpartist tror jag, eller möjligen moderat, vi pratar aldrig om politik. Men skatter pratar han gärna om. Det grämer honom än idag att de aldrig flyttade till Stockholms kommun där skatten är lägre, tänk vad mycket pengar de kunnat tjäna på det!  Vi blir bjudna på god mat, och ingen hör att jag vill ha öl istället för vin, istället får jag ett glas surt vin, jag trycker i mig det och tänker att nästa gång ska jag fylla på med julmust, men innan jag hinner har morbror fyllt på med mer surt vin och jag får dricka must ur min mans glas istället. Min morbror ondgör sig över att de ska behöva börja betala för varmvattnet, tänk vad dyrt det blir att värma upp vattnet i diskmaskinen till 60 grader istället för att koppla in den direkt till varmvattnet. Min ex-styvfar kontrar med att det är bättre att var och en betalar för det de förbrukar. Hmpf säger morbror och avlägsnar sig.  Trots att de inte röker inne när vi kommer stinker det rök om oss när vi går därifrån. Min man vet varför, min morbror gick aldrig ut på balkongen och rökte, han smet in på toaletten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback