svårt

Jag har länge försvarat djurförsök. Inte in absurdum, men när man kan ta fram läkemedel som räddar livet på många människor och minskar lidandet för ännu fler så känns det inte så mycket att snacka om. Jag har en kompis som är aktiv mot djurförsök i alla dess former och jag respekterar hans inställning men försvarar ändå min egen.

Men så var det ju det här med onödiga djurförsök. Jag fick mig en rejäl tankeställare häromdagen. Vad är egentligen onödiga djurförsök? Med tanke på att läkemedelsindustrin inte egentligen satsar pengar på att ta fram läkemedel där det verkligen behövs, för malaria, denguefeber och andra saker som härjar i tredje världen utan främst jobbar med magsår, femta, högt blodtryck och annat som verkligen genererar pengar så är nog de flesta djurförsök ganska onödiga. Det gör faktriskt ont i hjärtat på mig mig när jag ser bilder på avlivade möss från ett försök att få fram en medicin. En medicin som har en fullt fungerande föregångare. Man försöker bara göra en förbättring för att kunna tjäna mer pengar. Det är så cyniskt. Alla vill tjäna massor av pengar, och man skyr inga medel för att tjäna pengarna.

Jag är fortfarande för djurförsök. När ens mamma är döende i cancer är man glad att det finns kemoterapi att tillgå, annars hade hon varit död för åtta år sen. Men jag börjar misstänka att det utförs alldeles för många helt obefogade försök i mammons namn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback