drogtester

Nu kommer hemmadrogtest. Marknaden ska var föräldrar som vill testa sina barn. Jag har inte så stora barn att det är aktuellt för mig, men så mycket kan jag säga, att om min morsa hade velat drogtesta mig när jag bodde hemma hade jag dragit hemmifrån för gott. Jag tror inte att man skapar förtroende hos sina barn på det sättet. Kontrollerande föräldrar är nog förutom frånvarande föräldrar den kategori som sabbar sina barn mest. Vad lyckliga kontrollfreaksen ska bli när de kan köpa dyra drogtest för att ännu mer komma i kontroll över sina barn. Och vad de kommer vidga avgrunden dem emellan. Snacka om att det senare kommer ältas hos hjärnskrynklarna, "min farsa frågade mig om jag tog droger, när jag sa nej trodde han mig inte utan tvingade mig pissa på en sticka. Han hade fel, men det är inte det som är grejen utan att han inte trodde på mig från början".

Ett exempel ur mitt eget liv: Min farsa tyckte när jag var ca 13 att jag betedde mig konstigt, istället för att använda sin hjärna tog han mig till doktorn som konstaterade att jag nog bara var i puberteten. Kul. Jag kommer aldrig att kunna förlåta honom för att han gjorde detta mot mig, han förtjänar helt enkelt inte att bli förlåten. Mannen har varit död i 18 år men agget sitter där det sitter. Hade det varit drogtest det varit frågan om så hade han aldrig sett mig mer, punkt slut.

Ett annat exempel, jag hade en kompis som hette Anders, han gillade Bob Marley. När han var 15 bestämde sig hans kontrollerande morsa för att han rökte hasch, fast det gjorde han inte. Han hade aldrig provat. Hon plågade Anders, skrek grät, propsade, terror-ringde, men han nekade. Hon vägrade tro honom och till slut gav han upp och började röka ändå, ett tag gick han ner sig rejält, sen vet jag faktiskt inte vad som hände honom. Hade det funnits drogtest hade hon tvingat honom till det, men poängen är att hon var så jävla knäpp att hon inte trott på drogtestet i sig, eller anklagat honom för att ha fifflat.

Manipulerande kontrollerande föräldrar är den stora skurken i dramat, sätt för i helvete inga drogtester i händerna på dem. Ska ungarna drogtestas ska det ske i samarbete med sociala myndigheter som har utbildad personal som kan hantera barn och ungdom med problem. Tester som tas på sjukhus känns dessutom 1000 gånger mer tillförlitliga än "pinka på en sticka hemma test".

Shit vad det här fick mig upp i varv, nu måste jag coola ner lite...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback