Skalman

Till min stora fasa har min man köpt en Bamsebok åt lillplutten. Här har man varit noggrann och bara valt böcker man faktiskt står ut att läsa ca 500 ggr. Jag läser med glädje om Gittan, Mumin och Vilda bebin. Men Bamse är inte kul att läsa om och om igen, nu är jag mer säker än någonsin. Maken sa generöst att du slipper läsa Bamse, men hur förklarar man det för en 2,5 åring. Det är bara att bita ihop. När jag läser märker jag dessutom att jag inte stör mig så mycket på Bamses präktighet som jag trodde. Lille Skutt som bara gnäller är däremot väldigt irriterande, för att inte tala om Skalman, vilken dryg jävel. Alltid otrevlig och överlägsen. Helt otroligt med tanke på att det var honom jag identifierade mig med som barn. Men då tyckte jag att han var smart och häftig nu är han bara en riktig fjant. Och boken är från när jag var liten så det är ingen negativ utveckling av karaktären (som när de gjorde Vargen snäll - bläh). Hör på det här: Skalman svarar inte på tilltal på fem minuter för att han sitter blickstill och glor på en kruka, detta trots att lille Skutt oroligt frågar om han är död. Vilken tönt, varför släpar de runt på honom?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback