I väntans tider



Den salta degen idag blev finfin när den fått vara i ugnen. Mycket salt, men jättegod.
Så här fint bröd kan man göra av 1 kg vetemjöl, 700 ml vatten, 25g jäst och 25g salt. Jag har helt slutat med varmjäsning, jag kör med mindre jäst, kallt vatten och längre jästid i stället. Jag litar på min instinkt när det gäller jäsningen. Och knådar i morsans gamla bosch förstås. Denna är knådad 12 minuter sammanlagt. Varje jäsning tog en dryg timma. 35 min i ugn (250 grader 15 min, 200 grader 10 min, 175 grader längst ner 10 min). Hej hopp, nästan hela limpan gick åt till middagen, här kör vi inte GI.

Kommentarer
Postat av: Sonja

Jag kör också kallt degspag och kollar aldrig klockan. Blir så rackarns mycket bättre.

2008-10-16 @ 19:12:15
Postat av: Amanda (Alla har en bok)

Fuck GI.



Yummy!

Postat av: adrenalin

Sonja, Ja! när jästen har så enorm jäskraft, varför ska man då snabbjäsa? Crazy tycker jag. Måste ha tagits fram i en tid av effektivisering?



Amanda: Fuck GI alla gånger! Jag vill tro att gott och välbakt bröd är nyttigare än vitt fluff. Åtminstone är det nyttigt för själen.

2008-10-16 @ 20:27:52
URL: http://adrenalin.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback