hemma

Jag vet att vi 08-or har uselt rykte i landet. Det är OK. Det finns många fåntrattar i Stockholm. Jag älskar Stockholm, jag är en riktig hembygsfjant, jag läser böcker om staden och har inget emot att komma iväg på en stadsvandring. Min favorit i DN är Martin Stugart som svarar på frågor om staden. Jag har mailat flera frågor till honom och t o m fått en fråga publicerad i en av hans böcker (ja, jag har boken i bokhyllan). Just nu läser jag "Stockholms hemligheter, 15 stadsvandringar". Jag är en tvättäkta stockholmare. Fast egentligen inte. Mina föräldrar är födda här, men inte jag. Så teoretiskt sett är jag Uppsalabo? Fast jag inte bott där på 35 år? Eller? Jag ser mig som stockholmare hur som helst. Det som är så himla nice med Stockholm är att det är en ganska liten stad som ändå har såpass lång historia. Historien är levande och närvarande. Staden är stolt över sin historia, och numera ganska rädd om den. Jag trivs verkligen här och har svårt att tänka mig att bo någon annanstans.

Kommentarer
Postat av: Mr K

Alltså, Stockholm är ju jättevackert och har en lång och intressant historia. Att det dessutom är, med Svenska mått mätt, gott om restauranger och affärer gr ju inte saken sämre.
Det många (och ja, även jag) stör sig på är att ni även har väldigt många fler strebers, yuppies (som ju nästan bara lever kvar i Sth och i viss mån Gbg), kändiswannabes, och lite stöddigt dryga människor öht.
Sveriges Amerikaner brukar jag skoja - med det finns en korn av sanning i det ;)

Men jag gillar Stockholm ändå .)

Postat av: Ny kula

Det roliga med DET är sedan att allra flest kändiswannabies finns det i de mellansmå/stora städer som ligger så pass nära att de gärna skulle önska att de kvalificerade som förorter - typ Eskilstuna, Västerås, Gävle... "så här gör de (nog?) i Stockholm"

I Sthlm smälter alla dryga i alla fall in bland den stora massan som inte är det.

Men Sveriges amerikaner var en rolig liknelse ;)

2008-04-11 @ 09:22:28
URL: http://nykula.blogspot.com
Postat av: adrenalin

Sveriges amerikaner, den var bra!
Visst bor det många dryga stekare i stockholm, och många äckligt rika (och wannabees) som är på marstrand och i båstad om somrarna och skämmer ut sig. Fast de flesta är ganska vanliga. Precis som alla andra.

Jag känner inga stekare, inte en enda yuppie, även om jag vet att de finns här. Därför har jag svårt att ta illa vid mig när folk tycker illa om stockholmare, för jag tar för givet att det är en viss typ man inte gillar.

Många som bor i stockholm kommer från mindre städer. Det är ganska lustigt, att de som kommer från mindre städer ofta har större drivkraft och jävlaranamma i sig än vad infödingarna har, så heder åt dem!

Nykula, jag håller till 100% med om de små städerna runtom stockholm, jag har väldigt svårt för västerås av den anledningen.

2008-04-11 @ 21:41:37
URL: http://adrenalin.webblogg.s

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback