förorten vs. innerstan

Förorten rockar för att:
Luften är mycket bättre.
Nästan ingen trafik.
Billigare att handla mat.
Tystare på nätterna.
Man hälsar på fler människor.
Det bor ekorrar i skogen bakom huset.
Det är inte råttgift i sandlådan.
Man behöver inte putsa fönstren lika ofta.
Hyran är låg.
Dagis ligger i en skogsbacke och inte intryckt på en sunkig innergård.
Det driver inte runt massa psykfall och pundare och alkisar (i alla fall inte i vår förort)
Ingen pissar i porten i förorten.
Det står inte massa kroggäster och vrålar hela nätterna här.
Vi har enorma köpcentrum och stormarknader i förorten.
Man kan låta barnen leka ute här, och det på gården. Man behöver inte stå i Vasaparken och nojja över alla pundare utan bara slappna av.
Man kan parkera sin cykel i cykelstället. Ingen snor den. I stan blev jag av med typ 10 cyklar, vara flera inlåsta på innergården. Stod de på gatan blev de snodda eller saboterade.


Förorten suger för att:
Det är lång till allt.
Om man ska hämta ut paket är det en 50 min promenad fram och tillbaks.
Man får leta jäkligt länge innan man hittar en brevlåda.
Man får gå länge innan man hittar en affär.
Det är långt till tunnelbanan.
Tvärförbindelserna suger fett och man är tvungen att åka bil om man vill komma någonstans som är fem minuter bort, annars blir det buss och tunnelbana i en timma. Inte OK.
Det är någon grad kallare i förorten, i stan håller avgaserna och husen temperaturen.
Det är dåligt plogat i förorten.
Det finns inga museer eller direkt någon kultur att tala om här.
Här är man inte riktigt fiiin om man "bara" bor i hyreshus, vilket stör mig oerhört.

Jag är uppvuxen i förorten och har kämpat mig bort med näbbar och klor. Konstigt att jag i allafall till slut sitter här och är mer nöjd än vad jag någonsin trodde. Vi behöver en större lägenhet bara, men det löser sig nog det med.

Kommentarer
Postat av: Peter

So what you need to do är att flytta ett snäpp längre ut. Typ mot norrtälje eller värmdö. För då har du kvar alla fördelar med förorten men slipper att allting är så lång bort. (Utom innerstan)

2006-01-19 @ 18:54:35
Postat av: adrenalin

Hmm, kan vara en idé. Kanske t o m till en annan stad, en lagom stor en som Gävle eller Linköping eller Kalmar. Bara det finns jobb. Shit, jag har ju blivit vuxen, ha ha.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback