Bye bye Fidel

Det känns skumt, men Fidel C. kommer inte att leva i evighet, även om det känns som om han är evig. Jag är uppfostrad så där riktigt superkommunistiskt och hemma hos oss fick man alltid höra (av pappa) att Kuba är den enda riktigt lyckade revolutionen. Det var relativt nyligen jag slutade tro på att Kuba var det ideala kommunistlandet, naivt men sant. Jag är vänstervriden, men jag har blivit väldigt cynisk gentemot vad kommunismen åstadkommit i världen, därmed inte sagt att det är OK att USA går in och stöttar störtandet av folkvalda kommunistiska ledare. Idag har jag ungefär samma sätt att se på kommunismen som kristendomen, fina humanistiska tankar som allt för ofta tycks ta fram det absolut sämsta i människan, maktgalenskap, förtryck och pengahunger. Det kanske inte spelar någon roll vilken ideologi man anammar, höger eller vänster, gud eller satan, det är egentligen tomma ord allting, det enda vi bryr oss om är oss själva och att se om vårt eget hus. Och de frigående hönsen för guds skull. Jag undrar förresten över Catros mysdress, är inte Adidas symbol för både USA och Kapitalism på samma gång? Lever inte Fidel som han lär? Surprise surprise...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback