Matematik, fysik...

Min vän har en son som tycker matematik är det värsta som finns. Hon gick själv humanistisk och pappan på restaurangskola, ingen av dem är någon hejare på matematik. Hur motiverar man för sin elvaåring att han måste nöta in något man själv undvikit så gott man kunnat? Sen vi slutade skolan har matematiken dessutom stöpts om och det gör ju inte saken lättare. Själv tyckte jag om matematik i grundskolan men kom att hata det på gymnasiet. Om jag inte blivit mattefrälst av den mest underbare lärare på komvux hade jag aldrig skrivit en avhandling i kemi, det kan jag lova.

Matten är grundläggande för all naturundervisning, mest för fysiken, minst för biologin och kemin ligger någonstans däremellan. Det finns dessutom en rad andra ämnen där matten är viktig, men jag är naturvetare så jag håller mig till det jag kan och börjar inte svamla om saker jag inte vet något om. Tillbaks till min vän, jag berättade om en aha-upplevelse då jag som vuxen lärde mig räkna med bråk och hon frågade, "Men vad behöver man det till?". Och vad fan behöver man bråk till? Jag räknar med bråk nästan varje dag, vränger och vrider på saker, men alla kan ju inte bli kemister. Och sen dess har jag funderat på det där. Om man nu inte ska ha ett jobb där man räknar, varför ska man kunna räkna?

Sen slog det mig, matten är nyckeln till fysiken och fysiken förklarar hur världen runt om oss fungerar. Fysiken är ett av våra viktigaste ämnen och redan på lågstadiet håller man på mycket med fysik, utan att man sätter namn på det. Jag tycker att fysiken är tusen gånger viktigare än kemin (ändå blev jag kemist). För i fysiken ryms allt, här finns det storslagna som rymdfysik och meteorologi, det vardagliga som berättar om det mesta (i alla fall det mätbara) runtom oss (som densitet, pendelrörelser, friktion, acceleration, gravitation osv), men också det riktigt lilla nere på partikelnivå i kärnfysiken. Fysiken svara på mängder med frågor! Varför blir det inte kallt i hela köket när man öppnar kylen? Varför är ozonhålet större på södra halvklotet? Varför blir det imma på glaset när det är varmt ute? Varför kommer de flesta lågtryck österirån? Varför kan man se igenom glas men inte sten, fast glas är gjort av sand? Varför fortsätter inte en studsboll att studsa i all evighet?

Många av de strösta aha-upplevelserna jag har haft i mitt liv har varit kopplat till naturvetenskap och då främst fysik. Genom att läsa fysik på gymnasiet klarar man att begripa en hel del ganska avancerade saker, t o m Einsteins relativitetsteori :), och världen blir så otroligt mycket mer intressant.

Mer fysik på schemat och mer tillämpad matematik!
Och gör det roligare! Det ska vara kul att lära sig!

Kommentarer
Postat av: zionezze

ah bra skrivit! Själv är jag usel på matte, har nån låsning o förstår verkligen inte. Men nästan varje dag frågar jag mitt matte-geni till man om hur olika saker förhåller sig o han kan ge vettiga förklaringar för att han kan fysikens grundregler o kan räkna, det är handikappande att inte kunna det själv

2010-10-22 @ 09:43:49
Postat av: Anonym

Nörd. Men du är iallafall min nörd. Jag tar hand om barnens populärkulturella referenser, du grejjar matten.



puss.

2010-10-22 @ 11:35:22
Postat av: Rebecka

Det tråkiga svaret är att det är jävligt allmänbildande. Och det är alltid en skön känsla att ha ett hum själv utan att behöva fråga alla. Men att förklara det för en elvaåring...

2010-11-04 @ 12:19:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback