Brio

Tog fram Brio-tågbanan som legat undanstoppad två år. Succé! Lilla killen som normal bara vill kolla tv struntade i bolibompa för att köra tåg. Det är en genialisk leksak, dyr, men flexibel och hållbar. Den här banan kommer kunna användas av tio omgångar med barn och förmodligen knappt se sliten ut. Att den är könsneutral ser jag som ett plus. Visst finns det många vuxna män som intresserar sig onormalt mycket för tågbanor. Men helt ärligt ser jag både bilar och tåg som könsneutrala. Alla tråringar jag stött på, oavsett kön intresserar sig för bilar, tåg, lyftkranar, cementblandare. En leksak får en laddning när vi vuxna bestämmer att det är en pojkleksak eller en flickleksak. Killarna har dockor, bilar, spis, gosedjur, kastuller, starwars-figurer, utklädningskläder och rosa skor med. De leker glatt med allt, och Lego ligger i topp här hemma. Bra könsneutral, utvecklande leksak, Lego, me like!

Kommentarer
Postat av: Rebecka

Brio och Lego är fantastiska! Storebrors 4 (2 av varje) leker glatt och rel. konfliktfritt tillsammans med båda grejerna.

2009-11-19 @ 23:26:26
Postat av: Amanda

Ja!

Sonens favvoleksak är hans mjuka dockskåp med skallriga grejer i. Till jul blir det "dockvagn". Men det är himla svårt att komma ifrån könstänket här i UK där många snarare sätter en stolthet i att göra sina barn till "girly girls" och "typical boys".

Postat av: adrenalin

Rebecka: Visst är det underbart!



Amanda: UK är inte ett land jag vill uppfostra barn i. Det där könstänket präglar starkt min svärfar som är knäckt över gossarnas dockor och relativt långa frisyrer. Svärmor är mer cool. Innan barnen kom funderade vi en del på om de skulle få gå i engelsk skola här, men vi gick igenom våra värderingar och insåg att vi vill att barnen ska slippa en del av de värsta grejerna. Vi plockar de engelska russinen ur kakan och skippar det förlegade och traditionella. Det kanske är för att jag tillhör den bildade klassen i Stockholm som det här är viktigt, min kompis på landet tycker det är underbart att hennes flickor är girly girls!

2009-11-21 @ 12:31:48
URL: http://adrenalin.webblogg.se/
Postat av: Amanda

Du har rätt, det är mycket en klassfråga (hu).

Och om jag ska vara helt, HELT ärlig så känner jag att Sverige är liiite lite självgoda/dramatiska i all sin könsneutralitets-idealism eller vad man ska kalla't.

Det absolut finaste och viktigaste som hänt i vår generation (tycker jag) är den gängse synen på ev. homosexuella barn. Medan det var en stor grej/tragedi för våra föräldrars generation så känner jag att vi och våra barn helt ärligt couldn't care less. I Sverige och UK.

2009-11-21 @ 19:14:07
URL: http://allaharenbok.blogspot.com/
Postat av: adrenalin

Så sant, och det är så enormt viktigt dessutom! Det där med att det är skitsamma om ens barn blir homosexuella alltså.

2009-11-21 @ 20:22:53
URL: http://adrenalin.webblogg.se/
Postat av: Helga Ekdahl

Vi på BRIO blir glada av att läsa sådana här inlägg. Vill passa på och tipsa om en julklappstävling där man kan vinna ett fint tågebaneset värde flera hundra. Besök www.brio.net och var med!

2009-11-24 @ 15:02:14
URL: http://www.brio.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback