Lilla mamma

I söndags fick jag en obehaglig uppenbarelse. Min mamma framstod i sitt allra sämsta ljus. Självupptagen, barnslig och jävligt jobbig. Trots att hon är nykter utvecklas hon inte ett dugg. Hon satt på sitt barnbarns sexårskalas och försökte överrösta alla genom att högt och ljudligt prata om sig själv, oavbrutet i två timmar. Det blev för mycket för mig. För några år sen sa jag till mig själv att det är OK, det här är priset jag får betala för att ha en relation med henne, att lyssna på hennes malande flera gånger i veckan, mellan 30 och 60 minuter varje gång (om det är per telefon dvs). Samt en gång i veckan stå inträngd i mitt lilla kök, med två ungar som hon fullständigt ignorerar för att hon har så fullt upp att snacka hål i mitt huvud medan jag försöker koncentrera mig på tre saker. Laga mat, hålla koll på lillkillen och lyssna på henne. Stäng av säger folk. Tyvärr saknar jag det filtret andra människor tycks ha, alla intryck kommer in i mitt huvud, med den följden att jag blir superstressad. Sen har hon mage att håna/skämta om mig inför andra för att jag blev arg den gången lilla killen hällde diskvatten i lasagnen. Och jag får stå och försvara mig. Istället för att tala om att jag har ordnat ett fantastiskt kalas blir jag hånad för att jag har låg(?) stresströskel. Idag skulle hon hämta stora killen, det betyder att hon hämtar honom, sätter sig i soffan med honom och tittar på tv, när jag kommer hem en timma senare med lillkillen så börjar malandet igen, hon förföljer mig från rum till rum och snackar och snackar och snackar. Igår brast något. Jag kände att jag står inte ut med detta just den här onsdagen. Min man ringde och ljög ihop något så jag slapp möta henne. Jag är trött på att vara hennes jävla sopsäck som hon ska ha och babbla med för att hon inte orkar med tystnaden. Spela musik kärringjävel. Hon vägrar hämta bägge barnen, inte ens idag som är min födelsedag och det hade suttit fint med lite barnvakt. Ja och där sitter hela förklaringen, jag står på sonens kalas och ser hur apskaftet gör sitt bästa för att stjäla showen precis som hon gjort med mina födelsedagar och mina jular hela mitt liv. Och jag är så jävla trött på det. Jag tror att jag läker, men det här såret lossnar det aldrig någon skorpa ifrån, varenda födelsedag är det samma drama, jag bryter ihop och är missnöjd med allt och gråter och står i. Hur kommer man vidare? Terapi har inte hjälpt, möten har inte hjälpt, massa kärlek har inte hjälpt. Jag tycker fanimej det blir värre och värre.

Kommentarer
Postat av: Zionezze

För mig har det bara hjälpt att klippa banden helt, jag orkar inte ta mera skit. Det känns hårt, vissa dagar värre än andra, jag tvivlar ibland om jag gjort rätt, men jag är ändå övertygad om att det är det enda rätta. Jag mår så mkt bättre, kan leva ett hälsosamt liv utan stressrelaterade åkommor och med betydligt mindre ångest. Kram!!!

Postat av: Zionezze

Grattis på födelsedagen :-)

2009-04-01 @ 12:14:53
URL: http://zionezze.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Fast jag ljög inte. Jag sa helt enkelt att det inte passade idag, eftersom jag försöker sy ihop andra saker för eftermiddagen.



puss

2009-04-01 @ 12:19:08
Postat av: adrenalin

Zionezze: Vad bra att det funkat och att du mår bra av det! Själv klippte jag banden när hon var djupt nere i missbruk, men när hon blev ren så tog vi upp kontakten igen. Jag har varit sååå nöjd för jag kunnat förlåta henne för så mycket. Men samtidigt har jag valt att acceptera vissa beteenden som jag egentligen inte mår bra av. Den som måste dra gränsen är jag, hon har ju ingen aning om hur dåligt jag mår av hennes beteende. Jag har sagt ifrån om andra saker och hon har tagit det jättebra, men det här är så stort och jag har hållt tyst så länge. Jag blir som ett litet barn i relation till henne :(



Tack för gratulationen!



JC: Puss!

2009-04-01 @ 13:01:17
URL: http://adrenalin.webblogg.se/
Postat av: kretiochpleti

Grattis!... ändå.



2009-04-01 @ 17:42:41
URL: http://kretiochpleti.blogspot.com/
Postat av: Amanda (Alla har en bok)

Gör som jag, flytta utomlands.

(obs svart humor)



Känner med dig. Fast du får tänka på att om hon varit annorlunda så hade kanske inte du varit så sympatisk.

Grattis i efterskott.

2009-04-02 @ 10:46:35
URL: http://allaharenbok.blogspot.com/
Postat av: Sonja

Oh baby, grattis!

Vad händer om du säger som det är?

Jag förstår att det måste vara extra jobbigt att ställa till med bråk när hon är sjuk.



Ibland kan det ju vara jäkligt svårt att "prata allvar", om hon är typen som hånar och pikar så kanske det är just det som skulle bita på henne? Något som skulle ge henne något att tänka på? Det kanske låter fegt men ibland kan ett "prata ut"-snack göra att man bara hamnar i försvarsställning och inget vettigt tas in.

2009-04-02 @ 11:32:46
URL: http://sonjaochstormen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback