flyttkartongernas öde

Jag älskar flyttkartonger. OK, de är ju inte snygga eller luktar speciellt gott, men de bär med sin egen historia. I min hall står just nu en kartong med böcker, på den finns tre prydliga märkningar. Det är just dessa som fascinerar mig. På den här står det "Kartonger", "Tröjor" och "Farmors servis". Allt med prydliga bokstäver, dock med helt skilda handstilar. Vad för kartonger har funnits i dennna kartong? Skokartonger? Postkartonger? Jag kommer aldrig att få veta. Lappen merd "Tröjor" känns inte speciellt spännande, utan istället går jag igång på "Farmors servis". Hur såg denna servis ut? Var det finservisen, något farmor och hennes man köpte tidigt i sitt äktenskap och bara tog fram till högtidliga tillfällen? Kanske var den köpt på avbetalning. Hade den guldkant, eller tog farmor och hennes man en billigare variant? Lappen säger Farmor, när dog då farfar? Hur länge hade arvtagarna denna servis undanstoppad, eller använde de den faktiskt? Jag älskar verklgien flyttkartonger, de lever ett eget liv, vandrar från människa till människa, rymmer det som gör oss unika eller ounika, vanliga eller ovanliga. Glöm inte att märka era kartonger när ni flyttar, en dag kanske de hamnar hos någon som fantiserar om vad just er lapp inneburit för denna kartong.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback