Möglet i sjöstaden

Undrar hur många som log i mjugg när nyheten om mögelfasaderna kom. I Stockholm är nog Hammarby Sjöstad i sig en stark symbol för rika uppkomlingar med SUV, Buggaboo och Filippa K-kläder. I området finns exempelvis tre leksaksbutiker som profilerar sig för den medvetne föräldern, den som inte vill köpa plastleksaker på BR. Den bra föräldern. Som har pengar. Och tiiiid för sitt barn. Och moderna namn på sina telningar. Sigge, Hugo, Asta, Signe.
Sånt sticker i ögonen på resten av oss. Nejdå, vi vill visst inte ha en miljöförstörande bil, en lägenhet som kostar 15 papp i månaden och en vagn för 9000, nej då inte alls. Så, handen på hjärtat. Lite skadeglädje? Med tanke på att nästan varenda fasad i sjöstaden är tillverkad med risk-för-mögel-tekniken. Rätt åt de jävlarna? Tyvärr kan jag inte låta bli att känna lite så själv. Jag vet att jag inte borde. Ändå gör jag det. Lite grann. Pyttelite.

Kommentarer
Postat av: lilla ego

Jag med. Pyttelite...

Postat av: Tja

Sen bor det ju lite folk där i HR, också. Som kostar en bra bit mer än din trevliga lgh i Årsta säkert... Men de kanske ska skylla sig själva som hade så risig köplatstid?

2007-05-31 @ 20:37:14
Postat av: adrenalin

Nej jag tycker ingen får skylla sig själv vare sig de bor i bostadsrätt eller hyresrätt, men jag tror ändå att jäkligt många är skadeglada. Dessutom ordentligt mer skadeglada än vad jag är. Att bo i hyreshus med mögelfasad är förmodligen en vinst i det läget för då får värden ta striden och man behöver inte oroa sig för värdet. Och en grej till, det finns bostäder med kort kötid på andra ställen i stockholm också, jag tror faktiskt att man bosätter sig i sjöstaden och betalar 15000 för en trea av mer än ett skäl. Dalen har också bra kommunikationer och ligger hyfsat nära stan, kötiderna är askorta och hyrorna överkomliga, men bor man där signalerar man inte välstånd. Jag vill bo i Årsta för jag vill signalera en tillhörighet till en viss typ av människor. Du får väl le i mjugg åt mig när jag grinar i kudden för att mina grannar vill ombilda!

2007-06-01 @ 07:58:01
URL: http://adrenalin.webblogg.se
Postat av: Ok då

Fast varken du eller jag vill ju bo i Dalen... Point taken med hyresvärden förstås! Har blivit så bostadsrättifierad så att jag inte ens kunde tänka så långt. Grattis till er trea, håll hårt i den och hoppas ni slipper ombildning!

2007-06-01 @ 20:54:13
Postat av: adrenalin

Grattis till bostadsrätten, hoppas du inte åkt på mögelkåk i sjöstaden bara... Jag funderar massor kring det där med mögelkåkar, hyresrätter, och segregation i olika områden. Får väl vädra mina åsikter i ett inlägg. Jag är så lycklig över min älskade lägenhet, men tycker att det är förtvivlat att man ska behöva vänta tio-femton år på att få sin drömlägenhet.

2007-06-02 @ 10:19:31
URL: http://adrenalin.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback