köpa eller inte...

Har ju berättat förut om några av grannarna och deras storslagna planer att ombilda. Jag förstår dem som bor i en tvåa, vill köpa loss och göra sig en hacka för att få ett starkapital för att få igång sin bostadskarriär. Men det finns stora fördelar att ha en kommunal hyresvärd, det tenderar folk att glömma i jakten på det stora klippet. Sen undrar jag, de som är som mest sugna är närmare 40, varför har de inte köpt en lägenhet tidigare om det nu är så jävla fantastiskt att vara skyldig banken massa pengar? Idag träffade jag två grannar som frågade mig vad jag tyckte. Och det vet ni ju. Den ena (ensamstående, bor i tvåa) skulle eventuellt kunna tänkla sig, men hon ville avvakta, ha ordentligt med information, realistiska kalkyer et cetera. Dessutom var hon rädd för en fastighetsbubbla (det är jag med), att räntorna skulle stiga och priserna sjunka sedan man köpt, då skulle man stå där med skägget i brevlådan. Den andre grannen är sammanboende småbarnspappa som helt är emot. Hans argument var typ exakt lika mina. Häromdagen kom prislappen från ett av det större bolagen (inte vårt) på 29 000 per m2 i närförort. Det skulle betyda ett pris om 2,1 millar för vår trea, det tycker jag inte direkt är något klipp. Nu när jag vet att det åtminstone finns en till som tycker som jag ska jag släppa lite av ångesten kring det här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback