barnprogram

Jag hatar nästan alla barnprogram. Jag hatar deras klämmiga musikslingor, deras idiotiska intriger, deras sockersöta figurer, deras vedervärdig svenska pålagda röster. Högst upp på min hatlista är de nya serierna med stop-motion figurer, de är väl inte stop-motion längre utan helt animerade? De värsta är Fifi och blomsterfröna, Clownen Jojo och Meckarmicke. Pingu är ett undantag.

Tecknat är lite bättre men det finns en del riktiga bottennapp där med, Angelina Ballerina och Jasper, uuuurk. Flera av de här har en gemensam nämnare, Jasmine Heikura. Hon har dubbat gulliga flickröster i åratal och jag får kväljningar så fort jag hör hennes tillgjorda bebisröst. När jag googlar på henne visar det sig att hon är 21. Är det inte dags att sparka ut henne från Eurotroll (dubbinföretaget) och skaffa sig en ny förmåga?

Sonen älskar doktor Mugg och faktiskt är det att föredra framför skräp som "Anki och Pytte" och "Doris och Knäckebröderna". Det som gör merparten av alla barnprogram så ruggigt dåliga är att de saknar humor. Dr Mugg är späckat med kiss och bajsskämt och det är humor för barn. Barn behöver skratta, barn behöver uttryck som de kan upprepa om och om igen. Många andra serier tar sig själva på så blodigt allvar. Som clownen Jojo som alltid avslutas med "vad har vi lärt oss idag?". Men för i helsike, varför måste programmen ha ett jäkla syfte hela tiden, kan inte ungarna bara få ha kul? Hela livet är ju bara ett stort måste så låt barnen slippa känna att de måste lära sig något när de egentligen ska slappna av. Det finns program som klarar sig utan humor men de har något annat, något som talar till fantasin, Mumin t ex.

Men jag hatar bara merparten av alla program och inte alla. Det finns bra program, rikitgt roliga som även jag gillar, Zoe Kezako är i mitt tycke skitbra, Dr Dog är också alldeles utmärkt liksom "Charlie och Lola". Svt visar flera lärorika program som tar fasta på lekfullhet och humor utan att bli vidriga, exempel på detta är Evas funkarprogram, Myror i brallan och Hjärnkontoret. Sen finns det program som bara är hysteriska och jätteroliga som fredagsmyset Amigo 19:00 i ettan, det är nästan veckans höjdpunkt i vår familj. Hela fredagen går vi runt och sjunger a-amigo, a-a-amigo. Mer sånt tack!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback