slut på jävla ångest

Har blivit coachad atv min fd kollega. Minns ni henne, hon som var tvungen att sluta efter lic? Hon pratade vett med mig idag. Så skönt. Jag insåg att jag lyssnat på fel person när det gäller min framtid. Att hoppa av efter lic är inte alls dumt, man kan visst få jobb, det är inte alls något nederlag. Hon fick mig att inse att det t o m är en bra erfarenhet att ha kört sitt projekt i botten. Det finns ett talessätt i forskarvärlden "dåliga resultat är också resultat". Så här kommer hennes pepping i förkortning (så att jag inte glömmer den):

Ingen i branchen tycker det är konstigt att man hoppar av ifall man fått två barn under doktorandtiden

Jag söker jobb på mitt rykte (hoppas det är bra)

Som Lic konkurrerar jag med de som har fil mag, men som fil dr har jag alla som gjort post doc att slåss med

Jag har forskat självständigt under 3,5 år

Jag har handlett examensarbetare

Jag har undervisat massor

Jag har läst relevanta kurser

Jag har misslyckats och lärt mig oerhört mycket av det

Hon tyckte jag skulle kolla med chefen vad han har för plan, om den innebär att det är omöjligt att komma till avhandling och han vägrade ändra sig trots mina påtryckningar så skulle jag hålla mig kvar, slutföra mitt nuvarande projekt och publicera det samt söka jobb under tiden. Det låter helt underbart. Jag nästan hoppas att han ska säga att det inte går. Jag har nämligen rätt till mina 14 återstånede månader hur som helst, ganska lång tid att söka jobb på så att säga och efter det har jag rätt till a-kassa. Fast jag vill hellre ha ett jobb innan dess.

Kommentarer
Postat av: lilla ego

Vilka bra råd! Skönt med någon som står på ens sida och peppar med bra grejer!

Postat av: adrenalin

Det är så skönt, jag har varit helt blind i den här situationen. Nästan ingen runt omkring mig (på jobbet) skulle ge upp, men de har helt andra förutsättningar än jag. Inga barn, stabil bakgrund, utpräglade tävlingsmänniskor, akademikerföräldrar osv. När det är det enda man ser så blir det ju ett nederlag att ge upp. Det var så bra att få höra alla fördelar. Dessutom kom det från en människa som jag litar på och som verkligen inte skönmålar någonting här i världen. Hon är en krass typ, så att säga. Jag
känner mig helt lättad!

2007-06-10 @ 10:23:47
URL: http://adrenalin.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback