att doktorera

Hur man lyckas doktorera: Man ska helst vara singel. Inga barn ska man ha heller. Man ska bo nära jobbet så man kan knalla dit och jobba lite till på kvällen efter man har tränat eller tittat på tv en stund. Man ska vara villig att jobba 60-70 timmar i veckan. Man ska inte ta ut mer en två veckors semester per år. Resten av semestern tar man ut bakåt i tiden när man blir tvungen, alternativt när man brutit armen och ändå "bara" sitter hemma och skriver på en artikel. Man ska alltid komma in och jobba ena dagen på helgen, förvisso inte heldag, men ett par timmar så där. Om man bara umgås med kollegor ligger man också bättre till de är ju de enda som förstår en. Ha en handledare som är kåt på att publicera.

Hur man misslyckas: Skaffa barn under doktorandtiden. Jobba "bara" 40 timmar i veckan. Ta ut hela semestern. Jobba sällan eller aldrig helg. Ha någon slags socialt liv och/eller ha en partner/familj som du vill träffa mer än på julafton. Ha en handledare som är ointresserad av att publicera.

Det där med att ta ut semester när man brutit armen och sitter hemma och skriver är precis vad min närmsta kollega gjorde nu över jul. Hon stämmer in på nästan alla "lyckas" kriterierna, det kommer gå jättebra för henne, men jag får ont i magen av att se henne stressa ihjäl sig.
Själv stämmer jag in på nästan alla "misslyckas" kriterierna. Jag får ont i magen av det med. Men sen tittar jag på mina barn och min man och då släpper det värsta. Och jag har ju min jävla lic nu. Men jag måste lägga upp en strategi så jag klarar av att ta mig i mål. jag har 14 månader betald tid kvar. Jag vill så grymt mycket komma i mål. Jag vill, jag vill, jag vill!

Ska dra upp lite strategi. Snart. När gröten i skallen lättat lite.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback