Namn

Träffade en gammal bekant. Hon hade också fått barn förra året. Det blir lite skumt när folk berättar vad de döpt sina barn till och så tycker man att det är typ världens mest fantasilösa namn. Sen säger man själv vad ens egna ungar heter och de blir lika tysta. Ja just det, de tycker nog att vi har världens fulaste namn på våra ungar. Tur att vi alla är olika.

Vid ett tillfälle i min gamla mammagrupp satt jag och berättade hur vedervärdigt jag tyckte ett visst namn var, ett av de mer populära engelska namnen. Två år senare döpte en av tjejerna sin andra unge till just det. Hrm. Så kan det gå.

What the heck, folk får döpa sina ungar till vad de vill, men Metall-ICA tycker jag väl inte var så snyggt. En gammal bekant försökte döpa sin dotter till det för så där en tio år sedan. De fick också avslag. Nu heter hon Frida.

Med bägge våra barn har vi bestämt namn redan inna de föddes. Papprena var inskickade redan efter någon vecka. Andra sonen har ett extremt ovanligt andranamn, folk som är jämnårga tycker oftast det är coolt, men den äldre generationen förfasar sig. Min svåger talade triumferande om för mig att vi skulle få såååå mycket problem att få ge honom det namnet. Vad han inte visste var att han redan fått namnansökan godkänd två månader tidigare. Utan någon som helst invändning. Själv hoppas jag att killarna är nöjda med sina namn. Jag har ett jättefult andranamn själv, i klass med Ragnhild, så jag vet att det inte alltid är så kul att heta ovanliga saker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback