Ovanliga som styr vanliga

Min man sitter framför tv-n och förfasar sig över fd handelsministerns många bostäder. Han är nog inte ensam om det. Men allvarligt, hur många av dem som röstade på nya moderaterna insåg egentligen hur ovanliga liv dess representanter lever. Visst, Freddan kanske är folklig, men inom moderaterna finns gott om människor som har så mycket pengar att vi vanliga människor inte kan förstå vad det innebär.

Problemet är inte att de har gott om stålar, de kanske har förtjänat vartenda korvöre, vad vet jag. Problemet är att vi vanliga är i majoritet i det här landet, vi som har inkomster kring genomsnittet, som bor i ettor eller tvåor om vi är själva, treor eller fyror om vi har familj. Eller möjligtvis äger ett sk småhus. Vi som kanske har råd med en bil, men annars åker kommunalt. Vi som tvättar och stryker vår egen tvätt, hämtar våra egna barn och handlar vår egen mat. Vi är i majoritet, en del av oss är fattigare, andra har det lite bättre ställt. De som har det bättre kanske kan åka utomlands ibland och har två bilar istället för en. Men fortfarande är vi en stor genomsnittlig majoritet av vanlighet. Hur kommer det sig att vi vanliga har valt att låta oss styras av en minoritet som inte har en aning om hur vi har det? En minoritet som har fyra bostäder, nannies, pigor och armador av bilar kan aldrig i helsike sätta sig in i hur det är att bo i förorten och gneta med stålarna varje månad.

Överklassen må vara charmerande och väluppfostrad men jag hade hellre sett mitt land styras av människor som inte har miljoner på banken och ett stort intresse av att bibehålla underklassen. Vilka ska annars ta hand om skitjobben? Glöm för all del inte att inom moderaterna finns det starka krafter som vill gör universitet och högskola avgiftsbelagd. Ett mycket effektivt sätt att hålla underklassen på plats.

Vad har Maria B och jag gemensamt? Könet och att vi fått barn, annars kommer vi från världar som det råder vattentäta skott emellan. Tro inte att hon är ensam. De har gömt sig bakom folkliga Freddan och dragit oss vid näsan allihop. De är i minoritet, men de måste vara smartare än genomsnittet, eftersom vi som är genomsnittet likt en skock får låter oss ledas av dem. Herr P må ha blivit brukspatron på gamla dagar, men han hade åtminstone cyklat med ungarna till dagis en gång i tiden. Hellre en som varit där jag är, än en en som skulle tro att jag hittade på när jag säger att jag har det bra ställt för vi har råd till alla räkningar varje månad.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback