Luktminne

Luktminnet är helt fantastiskt, man känner en doft och så minns man något man inte tänkt på på åratal. Tyvärr är ju inte alla luktminnen odelat positiva. Senast mitt luktminne verkligen aktiverades var igår. Jag hade fått varuprover på Eurcin duscholja, milt parfymerad. Sitter där i badkaret och tvålar in mig när jag inser att jag kopplar den här lukten med en person jag var personlig assistent åt. Honom duschade vi och smorde med Euricin produkter som hade precis den här parfymeringen. Jag tycker absolut bra om den här mannen, men jag mår illa vid tanken på att lukta som honom. Bara att ge bort varuproverna, och helst då inte till någon man behöver lukta på. Andra doftminnen: Från mina år på hemtjänst tycker jag att blåvitts tvättmedel och Lactacyd luktar som döden. Min vilda ungdom, och då menar jag de absolut vildaste åren gör sig påminda på ett mycket negativt sätt om jag känner lukten av JOOP damparfym, jag får riktig tvärångest och svårt att andas. Det finns positiva minnen också, t ex om jag känner lukter som liknar en parfym min man hade för 7-8 år sen blir jag glad. Och så det gamla vanliga, nybakta kanelbullar, tvätt som fått torka ute om sommaren, bebislukt, fast det är ju sånt som nästan alla gillar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback