en bror (av fyra)

Min bror föddes 1950 i de värmländska skogarna, han var en oäkting och pappan (som också skulle bli min) var försvunnen. För hans mamma hårfrisörskan var det svårt att vara ensam och ogift, och min bror fick snart bo hos hennes gifta men barnlösa syster. När min bror gick på mellanstadiet blev han adopterad av mostern, men det var det ingen som sa till min storebror, istället fick han veta det samtidigt som hela klassen. "Nu är Adrenalins storebror adopterad, och har därför ett nytt efternamn". Man pratade inte om sånt hemma hos min storebror, om att man hade adopterat honom från systern och numera var hans mamma och pappa. Vem hans riktiga pappa var pratade man inte heller om. Vår pappa kom på besök en gång för att titta på sin son. För att det inte skulle verka märkligt med främmande fick pappa låtsas att han var persiennförsäljare. Så till värmlandsskogarna kom besök från Stockholm, men några persienner  köpte man aldrig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback