Massiv bearbetning

Det finns människor som inte vågar stå på sig fastän de vet att de har rätt. Konflikten är så jobbig att de hellre hittar på ursäkter än att ta för sig av det de har rätt till. När man står brevid och ser någon man tycker om i princip spola ner hela sin karriär i toaletten för att hon är så konflikträdd så är det inte kul. Jag har en jobbarkompis och vän som har råkat ut för de mest fascinerande saker för att hon viker undan istället för att säga nej till de som är hennes chefer (det var vad som hände henne som fick mig att ta itu med min egen situation i höstas). Jag kan inte gå in på några detaljer.  Hur mycket jag än har pushat på henne så har hon hela tiden hittat på ursäkter.

Till slut gick jag och min jobbarkompis Kajsa ihop och la upp en strategi för hur vi skulle kunna ingjuta vår gemensamma vän mod nog att säga ifrån och kräva det hon faktiskt har rätt till, nämligen att få avsluta sitt avhandlingsarbete och disputera.  Kajsa är en tävlingsmänniska så det underlättade, målmedvetenhet är bra när man ska coacha någon.

Två eller tre veckor har det tagit, och äntligen har kampanjen tagit skruv. Hon är äntligen arg på de två gubbarna som kört över henne (det tog sex månader) och arg det är vad man ska vara när man kräver sin rätt! Jag känner mig faktiskt stolt över min envetenhet. Det hade inte känts bra om hon gått och ångrat sig resten av livet för att hon inte sa ifrån och vi dessutom inte hade stöttat henne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback