jag blir så trött

Jag blir så trött och less på att läsa hysteriska Skugges livrädd-för-baciller blogg. Nu tar jag en paus från henne. Här kommer lite saker som jag funderat på:

1. Världen är inte bara full av dåliga bakterier. Vi har bakterier på huden och i tarmarna t ex som skyddar oss från att bli sjuka.

2. Vanlig tvål tar bort fett, inte bakterier, när vi duschar t ex så smetar vi mest ut bacillerna på kroppen, och det är OK.

3. Varje gång vi blir sjuka bidrar detta till att vårt immunförsvar får en ny lärdom, dvs den lär sig att känna igen en ny sjukdom och nästa gång vi stöter på denna sjukdom så har kroppen större möjlighet att hantera den. Detta betyder att vi inte slipper undan. Vi måste bli sjuka för att hålla oss friska.

4. Det finns något som heter inkubationstid, det betyder att vi smittar varann fast vi ännu inte hunnit känna att vi är sjuka. Därför spelar det ingen roll att vi håller oss hemma eller håller våra ungar hemma, när vi är sjuka ska vi självklart vara hemma, men smittat folk det har vi gjort ändå.

5. Vissa människor har bättre och andra sämre immunförsvar. Sorgligt men sant, vissa blir sjukare oftare än andra. Det är inte mycket att göra åt saken.

6. Man får inte fågelinfluensan av att åka till Turkiet, inte heller av att äta kyckling.

Så snälla föräldrar, gå inte och hetsa upp er över att någon smittat era barn, era egna barn är lika stora smitthärdar dom. Och anledningen till att man tog bort TBC-vaccinet vet jag inte, men gissar på att det var så muggigt och gav en massa bieffekter. Vaccin är sällan syntetiska, man odlar och avdödar bakterier eller virus och det är svårt att plocka fram enbart det avdödade viruset, men får alltid med annat jox också...Och ibland är joxet i sig inte så nyttigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback