Den där Deepak

Som jag berättat tidigare håller jag på att ta mig igenom Perfekt Hälsa av Deepak Chopra. Som naturvetare blir det lätt komiskt när han skriver saker som  "Genom att fästa sig vid vattenmolekylerna gör saltet vävnaderna tyngre", ha ha ha. Mer sorgligt är att han skriver "en normal person kan äta hur mycket salt han vill utan att blodtrycket påverkas negativt". Hela boken är proppfull med mumbojumbo och bygger på statistik från olika undersökningar som dock inte presenteras med referenser och därmed inte kan kontrolleras. Jag fattar inte om karln är läkare eller kvacksalvare. Jag är helt övertygad om att både Yoga och meditation är bra, men det tjänar man ju inga pengar på, varje människa kan utföra detta gratis i hemmet. Jag antar att det är därför herr Chopra byggt en egen filosofi som kräver att man shoppar saker från hans centra eller ännu hellre åket dit och köper svindyra behandlingar.

Kommentarer
Postat av: lilla ego

Jag önskar att någon ville presentera en idé där man uppmuntrade personer att lyssna till sig själva, istället för att "frälsa" människor med idéer som inte alls är säkert att de fungerar.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback