bröd

Den här mannen är en av mina idoler. Han väckte verkligen mitt intresse för att baka bröd, även om det inte blir så ofta nu för tiden. Innan jag läste "riddarbageriets bröd" hade jag ett basic-recept som jag varierade efter behov. Det funkade, men brödet blev aldrig sådär trådigt och gott som jag ville ha det. Jag läste recept och provade mig fram med olika mjölsorter men utan någon större framgång. Sen gav jag boken i present till min man som aldrig använt den. Den som blev frälst däremot var jag som nu upptäckte världens äldsta metod för att göra bröd, surdeg och kalljäsning. Plötsligt blev mitt bröd riktigt gott, och precis som jag ville ha det!

Om jag inte gjorde det jag sysslar med idag, skulle en dröm vara att få gå som lärling hos Johan i ett år, bara för att lära mig mer om bröd. Jag är så vetgirig och fattar att det finns massor av saker jag inte vet. Andra vill åka till Australien, jag vill bli vra på att baka bröd. När jag blir rik som ett troll ska jag investera i en riktigt bra hushållsassistent, min är från sextiotalet och den suger på brödknådnings-biten. Därför står jag fortfarande och knådar för hand och det är lite träigt, för ett riktigt gott bröd kräver asmycket knådande.

Tyvärr är de frallor jag bakar idag inte gjorda med surdeg och kalljäsning utan torrjäst och snabbjäsning, men de blir goda ändå...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback