jämställdhet

Fick på vårt doktorandrådsmöte höra mycket otrevliga saker. När våra representanter i möljörådet haft önskemål kring hur man skulle kunna hjälpa gravida doktorander hade prefekten sagt att man som kvinna inte kunde räkna med att klara sig hela vägen fram till disputation om man skaffar barn under doktorandtiden. Sagda prefekt har varit ett stort stöd för mig under min doktorandtid och jag blev asförbannad över kommentaren. Sen funderade jag lite och undrar om han som är så jämställd och alltid väljer doktorandernas sida varit bistert ironisk, vi har ju den här härliga soppan med en tjej som skaffat barn och sen fått sluta...  Jag hoppas för guds skull det. Jag var inte på mötet, men nu ska jag kolla med personer som var där, och är det verkligen instutionens policy så ska jag fanimej anmäla dem för DO. Och konfrontera. Jag har planerat att skaffa två barn, är jag mindre värd då än en kille som gör samma sak bara för att jag får kola i skallen medan jag är gravid och inte kan prestera lika mycket under ett halvår typ. För det var inte med tanke på föräldraledighet som saken dök upp, utan specifikt kring att vara gravid. Vad är det för jävla 1800-tals universitet jag är på? Och så undrar de varför de inte lyckas få kvinnor att stanna kvar i den akademiska världen, ha ha. Snacka om att leva i förnekelse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback