diagnoser

I min forskargrupp har vi en person som har någon slags autism. Asbergers(heter det så?) har vi gissat oss fram till genom att leta fakta. Det är alltså vi kollegor som letar fakta, han själv vet säkert vad han har, men frågan är ju klart känslig. Å ena sidan är det fascinerande att någon som är så pass handikappad kan nå så långt i sina studier som till forskarnivå. Å andra sidan så är det så rörigt för oss kollegor att ha honom omkring oss att vi skulle behöva att det kom en expert och berättade för oss hur man hanterar personer med denna diagnos i olika situationer. Det är en märklig sits att ha en person inpå sig som inte fattar koderna. Han ställer sig för nära, läser på datorn över ens axel, följer med på promenad utan att vara tillfrågad, lyssnar och kommenterar i samtal som andra skulle uppfatta som privata. Han hajar helt enkelt inte koderna människor emellan. Han verkar dessutom vara oförmögen till känslor, han är bara mer eller mindre stirrig, aldrig arg, glad eller ledsen. Men han har en helt formidabel hjärna, han verkar kunna stoppa in hur mycket information som helst, teori är hans grej. Han har aldrig haft ett fel på en tenta inom vårt område. Dessutom kan han leta fram informationen ur sin sanslösa hjärna hur snabbt som helst och sätta den i ett sammanhang. Tyvärr är jag inte den moderliga typen, min kompis (i en annan forskargrupp) tycker att han är rörande, själv blir jag galen på att han inte kan stänga en enda dörr efter sig. Och det här med bristen i kunskap kring koderna är jag rätt less på också.

Kommentarer
Postat av: lilla ego

Det är ju så med aspergers, de har oftast ingen empatisk förmåga och svårt med känslor överhuvudtaget (vad jag förstår). Och så är de oftast för jäkliga på att komma ihåg fakta etc i "sitt ämne/område". Tydligen är det många chefer med mycket makt som har aspergers eller liknande, just för att de blir så bra på sitt område och inte bryr sig om ifall de trampar någon på tårna på vägen upp mot toppen bristen på empati).

Hur reagerar han om man säger till honom om han t ex står och läser på datorn över ens axel?

Postat av: adrenalin

Hej, jo han blir livrädd när man säger ifrån, jag har gjort det någon gång och han beter sig som om han är jätterädd för mig. Man kan absolut inte visa sig arg mot honom, det har jag förstått. Jag försöker ha överseende, men det är svårt eftersom man inte kan kommunicera alls. Hur gör man? Han verkar behöva trygghet och lugn och ro, men befinner sig i en jätteuppskruvad miljö, med högt tempo och konstant stress. Alla runtomkring honom kämpar för att hinna med sitt eget, ingen har tid eller lust att ta sig an honom, chefen som anställde honom verkar inte bry sig... Chef kommer han nog aldrig att bli, han mumlar, hummar för sig själv, pillar sig konstant i ansiktet och kan inte titta folk i ögonen, han har nog en gravare variant än de som lyckas ta sig till toppen.

2006-04-26 @ 09:36:59
URL: http://adrenalin.webblogg.se
Postat av: lilla ego

Intressant att han blev anställd på en sån stressig hektisk arbetsplats. Låter som sagt som att han skulle behöva en lugn miljö där han kan sitta och forska i lugn och ro.

2006-04-26 @ 10:43:54
URL: http://stoppamigjuni.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback