vad folk har på sig

Jag blir fascinerad av att det finns en ganska stor mängd bloggar där folk rapporterar vad de har på sig varje dag i stil med Ebba. Läser folk sånt? Är inte det jävligt ointressant vad någon annan har på sig? Det är inte den typen av bloggar jag får dåligt självförtroende av i alla fall. Det ger mig bara ångest att inse att det finns folk som är villiga att betala 2500 för ett par jeans. Bara för att känna sig trendiga eller hippa nog att duga i andras ögon. 2400 kr är vad det kostar att ha ett fadderbarn hos SOS barnbyar under ett helt år. Undrar om det skulle kunna ge mer tillfredsställelse på längre sikt än vad känslan av att ha köpt stans coolaste jeans gör. Jag misstänker att den lättnaden jeansköpet ger snart ersätts med ett nytt behov, ett par svindyra stövlar eller ett halsband, ett par solglasögon etc. Det sorgliga är att merparten av alla coola sakar görs jättebilligt av lågavlönade (ofta barn) i fattiga länder, för att sedan säljas med jättestor vinstmarginal till "rika" i vår det av världen som är asrädda att inte framstå som coola och häftiga nog.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback